Ingenting er mer irriterende enn en permanent, stille “knirk-knirk-knirk” som kommer fra hjulkassene. Det er nesten alltid de knirkete bremsene som forårsaker denne lyden. Gode nyheter: med litt ekspertise, kan du feilsøke denne defekten selv. Pass imidlertid på at du gjør det kjent med mekanismen for skivebremsen, ettersom det bare er bremseskiver og bremsebeleggene som kan forårsake disse problemene.
Skivebremsens konstruksjon
Nå til dags er skivebremse standard på alle fire hjulene på alle nye biler. Den er mer pålitelig, effektiv og mindre utsatt for slitasje enn forgjengeren, trommelbremsen. Fremfor alt er skivebremser tryggere. I motsetning til trommelbremser, svikter de ikke som et resultat av varmeakkumulering.

En bremseskive består av en skivebremse og caliper med integrerte bremsebelegg. Når sjåføren trykker på bremsepedalen fører det til at bremsesylindrene i caliperen blir utvidet. Dermed presses bremsebeleggene mot den roterende bremseskiven og initierer bremseeffekt. Bremseskiver og bremsebelegg er slitedeler som gradvis slites ut. |
Generelt sett bør bremseskiven byttes ut for hver andre gang bremsebeleggene byttes, og de bør alltid sjekkes hver gang bremsene vedlikeholdes.

Furer, rifler eller at de har nådd minste tillate tykkelse er tydelige tegn på umiddelbar erstatning.
Dette kan være årsaken til knirkingen: en riflete bremseskiver har flekker som buler ut og gnisser mot bremsebeleggene.
Det får bremsen til å knirke.
Løse holdere som hovedårsak

- Hovedårsaken til knirkete bremser kommer fra monteringen. Ofte har det blitt brukt andre enn originale eller sertifiserte reservedeler på siste reparasjon. Vi anbefaler spesielt mot dette når det gjelder bremser: kun bremsebelegg og skiver som er godkjent av produsentene kan garantere full bremseeffekt og god nok levetid.
![]() Bremseskiver ⇒ testet kvalitetmed 24h gratis frakttil butikken ⇒ |
- Produkter på nettet som ikke er merkevarer tilbyr ikke dette. Tilstanden på materialet og riktig passform kan ikke garanteres med billige reservedeler. Det kan ha kostbare og fatale konsekvenser, hvis du prøver å spare noen kroner her. Knirkete bremser er da det minste av problemene dine.
- Ofte kan knirkete bremser være et resultat av skjødesløshet eller uvitenhet under montering. De mange bevegelige delene i bremsen trenger smøring for å kunne samhandle på riktig vis. Dette gjelder særlig for bremsebeleggene. De må kunne gli jevnt i holderne for å forhindre at de setter seg fast eller slites ujevnt og for tidlig. Inntil da gjør de seg bemerket ved å knirke.
Bruk rett smøremiddel

Mange mennesker tenker på olje og fett når de hører ordet ‘smøremiddel‘. La det være helt tydelig: Ingen av disse hører til på bremsen. Å behandle en knirkende bremse med olje eller fett krysser på lang vei over streken for skjødesløshet, og gjør bremsene praktisk talt ineffektive. Sannsynligvis resulterer det i en alvorlig ulykke.

Det eneste rette smøremiddelet for bremser er kobberpasta. Pastaen påføres BAKsiden av holderne før de settes inn i caliperen.
Caliperen kan bruke noe av kobberpastaen på bremsesylinderen også. Riktig smøring gjør det mulig for holderen å skli inn i caliperen, uten at det går på bekostning av bremseeffekten.
Hele delen må sprayes sjenerøst og renses med bremserens før montering. Dette forhindrer at fremmede partikler kan forstyrre bremsefunksjonen.
Knirkete bremser etter langvarig parkering

En knirket bremseskive kan også være forårsaket av korrosjon. Bremseskiven er under høy belastning. Då må være tilstrekkelig robuste og tøffe nok til å sikre full bremseeffekt frem til slitasjegrensen er nådd.
Bremseskiver har ikke beskyttelse mot korrosjon. Faktisk så utelukker rustbeskyttelse og bremsene hverandre. Det er teoretisk sett mulig å bygge bremseskiver ved hjelp av rustfritt stål. De ville imidlertid blitt for sprø og knekke under høy belastning.
Produsentene stoler derfor på bremseskivenes selvrensende egenskaper. Vanlig bruk av bremser får bremseskivene til gni seg mot hverandre og rense seg selv med friksjonen som oppstår. Det er derfor bremsene alltid skinner.

Hvis bilen blir stående stille i lang tid kan korrosjon angripe bremseskivene. Opp til et visst punkt, kan det robuste materialet og en plassering som er mer eller mindre fri for regn klare å holde situasjonen under kontroll. Likevel er normale luftfuktighet nok til å forårsake rustflekker på rene bremseskiver.

Det er viktig at rusten skures av. Hvis dette ikke utføres forsiktig, risikerer du å ødelegge bremsesystemet. Forsøk på å slipe en bremseskive ren ved å kjøre i høy hastighet og bremse brått kan ha fatale konsekvenser: løse rustflak skures av og penetrerer bremseskiven og bremsebeleggene. De resulterende furene gjør slitedelene i bremsesystemet ubrukelige og klar for erstatning.
- Hvis bremseskiven er kraftig korrodert, må hjulet tas av og den verste rusten slipes av med sandpapir.

- Bremsen er klar for selvrensing når rusten er fjernet, unntatt noen få svake flekker. Dette er fornuftig så lenge bremseskiven er tilstrekkelig tykk. Du finner den nødvendige tykkelsen på bremseskiven i reparasjonspapirene til bilmodellen.
- Selvrensingen utføres som følger: Kjør så sakte som mulig og brems forsiktig.
- Deretter må bremsen skylles grundig med bremserens. Nå bør knirkingen være vekke.
Å skille knirking fra gnissing
Denne artikkelen gjelder for knirk-knirk knirk-lyden som kan høres som beskrevet i innledningen. |
![]() Bremseklosser ATE | Discountersnå bare: 30,32 krKjøp billigere! ⇒ |

Det er viktig å kunne skille mellom gnissing og skraping som kun oppstår når du trår på bremsepedalen. I så fall er bremsebelegget definitivt slitt. Bilen må kjøres til et verksted umiddelbart, ettersom den ikke lengre er helt trygg med slitte bremsebelegg.
Pass på at du kjører sakte og forsiktig hvis dette symptomet oppstår. Ideelt sett bør bilen taues vekk, noe som vi anbefaler på det sterkeste.
Knirkete bremser når du rygger og etter dekkskifte

- I noen tilfeller kan knirkete bremser oppstå etter dekkskifte. Dette kan skje når du har endret størrelsen på dekkene. Hvordan du løser dette, avhenger i stor grad av bilmodellen. Noen produkter krever at bremsebeleggene fases.
- Et knirk som oppstår når du rygger trenger ikke nødvendigvis å komme fra bremsebeleggene. Det kan være et tegn på en slitt clutch. Selv dynamoen kan lage lyd når lagrene er slitte. Grundig feilsøking er nødvendig før reparasjon.
- Gjør som følger for bremsene: kjør til en bakke og la bilen ruller ned. Slå av motoren under nedstigningen. Alle systemer, inkludert dynamoen, er nå slått av. Hvis du fremdeles kan høre knirking, kan du begrense søket til bremsene.

Men vær forsiktig:
- Bilen mister bremsetrykket fort når motoren er slått av. Denne testen bør bare vare i noen sekunder. Deretter bør motoren startes igjen. I tillegg bør nøkkelen skal være i tenningsposisjon selv om motoren er slått av. Bremselyset forblir aktivt, til tross for den frakoblede motoren, og trafikanter bak deg blir ikke så fort irriterte. Tester som dette bør helst utføres i forhold med så lite trafikk som mulig.
Dra til et verksted, dersom du er i tvil

Hvis du er usikker på årsak og reparasjon av knirkete bremser, bør du ikke nøle med å besøke det nærmeste verkstedet. Bare da kan du være så trygg og sikker som mulig med en profesjonell reparasjon.
Foto: udaix, Kietichai charoentrirat, Gregory Gerber, Dmitry Kalinovsky, oleandra, samritk, Kot500, Romaset, Mykola Churpita, puhhha, VGstockstudio, thieury / shutterstock.com