Bremsecaliper feste holder For Top bilmerker
- Bremsecaliper holder MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Bremsecaliper holder AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Bremsecaliper holder VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Bremsecaliper holder MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Bremsecaliper holder SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Bremseklosser
(10000 varer)
Bremseskiver
(10000 varer)
Bremseklave (bremsecaliper)
(10000 varer)
Bremseklave reparasjonssett & styrebolt
(10000 varer)
Bremsesko
(10000 varer)
Bremseslange
(10000 varer)Er Bremsecaliper feste holder defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Trygg kontroll av sterk kraft med kaliperbrakett
Kaliperbraketten på bremsene er del av skivebremsenheten og har en viktig funksjin. Braketten bærer bremsekaliperen. Bremsekaliperne bærer i sin tur bremselinjene. Før påføringen av bremser trykker bremselinjene mot de roterende bremseskivene med stor kraft, og er også laget av kraftig stål. Bremsene forårsaker stor kraft. Bremsekaliperen må kunne absorbere disse kreftene trygt.
Hvilke krefter påvirker kaliperbraketten?
Først genererer bremselinjene en proporsjonell motkraft når de trykkes mot bremseskiven. Ved vanlig full stopp kan bremsetrykket komme opp i 150 bar. I tilfelle nødstopp som trigges av bremseassistenten kan bremsetrykket nå 400 bar i et øyeblikk. Det er en ordentlig utfordring for kaliperbraketten å ikke ødelegges når den må tåle slike lineære krefter.
Bremsing skjer ikke når man står stille, men når man kjører. Jo raskere bremseskiven roterer, jo sterkere kraft oppstår når man bremser. Friksjonen oppstår ikke vertikalt, men parallelt på bremseskiver og bremselinjer. Den parallelle friksjonen omgjøres til en vinklet kraft sammen med trykket som hele tiden endrer retning og kraft. Disse vinklede, høye og stadig endrende kreftene krever stabilitet og kvalitet uten kompromiss på denne bildelen.
Konstruksjon av kaliperbrakett
Kaliperbraketten er en utrolig tynn monolitisk del som lages av galvanisert støpt stål. Det formes alltid nøyaktig i samsvar med typen kjøretøy. Det består av en lemme med tilpassede bolter på hjulnav, samt holderen til bremselinjer. Generelt er kaliperbraketten meget holdbar og varer like lenge som bilen. Likevel bør den rengjøres og sjekkes hver gang man bytter bremselinjer.
Brukstiden til kaliperbrakett
Selv om kaliperbraketten utsettes for stor teknisk belastning har den generelt en lang brukstid. En lekmann kan nesten ikke identifisere kvaliteten på denne delen. Essensielt avhenger dette av materialene som brukes i produksjonen og hvordan den ble produsert. Kun støpte og hardstøpte deler er tillatt, behandlet med korrekt blanding legeringskomponenter som har blitt presset og avbøyd profesjonelt. Dype spor på kaliperbraketten indikerer utilstrekkelig kvalitetskontroll av produsenten.
Produksjon av kaliperbrakett
Kaliperbraketter er teknisk viktige deler i en bil og krever derfor eksepsjonelt grundig kvalitetskontroll. Mange bilprodusenter foreskriver en 100% sjekk av slike deler, i det minste for HP-biler. Dette utføres ved røntgen og ultralyd for å sjekke for fremmedlegemer eller hulrom i det støpte. Det er av stor viktighet at disse sviktende delene blir fjernet på fabrikken. Dersom de brukes svekker de systemet.
Defekter på kaliperbrakett
Kaliperbraketter kan bli defekte etter bruk i årevis. Den mest vanlige defekten er at den ryker. Denne omstendigheten krever spesiell behandling: dersom brudd oppstår må delen byttes umiddelbart. Kaliperbrakett kan hverken limes eller sveises. Den eneste muligheten for å opprettholde total trafikksikkerhet er å bytte. Å bytte kaliperbrakett er ikke komplisert. Den er sikret med to bolter. Boltene må også byttes og bør strammes med riktig dreiemoment. Momentinformasjonen kan sjekkes i bruksanvisningen til bilen.
Ikke for dyrt
Kaliperbraketter er teknisk viktige og meget enkle deler. Derfor er prisen på disse ganske lav. Selv merkeprodukter, for eksempel fra TRW koster nesten aldri mer enn 60 euro. Likevel avhenger prisen på en ny del for det meste av bilen det er snakk om. Jo høyere motorkapasitet og vekt på bilen, jo mer intense krefter påvirker kaliperbraketten. Derfor må den være like solid. Det frarådes sterkt å bruke brukte deler. Ikke lek med sikkerheten din, sikre alltid merkekvalitet.