Abs sensorring For Top bilmerker
- Abs sensorring MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Abs sensorring AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Abs sensorring VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Abs sensorring MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Abs sensorring SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Bremseklosser
(10000 varer)
Bremseskiver
(10000 varer)
Bremseklave (bremsecaliper)
(10000 varer)
Bremseklave reparasjonssett & styrebolt
(10000 varer)
Bremsesko
(10000 varer)
Bremseslange
(10000 varer)Er Sensorring abs (abs ring) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Signaliserer til bremseassistanse: ABS-ringen
ABS-ringen er en del som nesten ikke lider av noe teknisk belastning og som er plassert på forhjulene sammen med skivebremsene. Den gir viktig informasjon til kontrollenheten som er av stor viktighet for å starte opp ABS-prosedyren.
For det meste er alt i orden
Når man kjører bilen vanlig fungerer all drivkraft slik som ingeniørene beregnet. Fører forstår ofte ikke mengden kraft som fungerer i bilen. Så snart man taper kontroll begynner bilen å svinge og det blir snart åpenbart hvilken kraftsystem en bil virkelig er. Tap av kontroll på styringen fører derfor ofte til ulykker.
Alltid full kontroll når man bremser
Det er meget viktig at kontrollen over bevegelsene til bilen opprettholdes i alle situasjoner. Et eksempel på et kritisk øyeblikk er nødstopp. Når dette skjer blokkeres forhjulene. Tap av rotasjon på hjulene fører automatisk til tap av kontroll på styringen. Når hjulene blokkeres ved bremsing gjør at bilen kjører rett fremover, uansett hvilken retning føreren prøver å styre.
På 1970-tallet ble det anbefalt intermitterende bremseprosedyre (stutterbrems) for bremsing på glatt overflate, og våte eller isete veier. Føreren måtte intermittent ta foten av bremsepedalen når han skulle bremse for å opprettholde ordentlig styring. Dette viste seg å være praktisk umulig uten omfattende opplæring. Dermed ble ABS funnet opp.
Blokkeringsfrie bremser- en moderne livredder
Blokkeringsfrie bremser, forkortet ABS, hindrer at forhjulene blokkeres i tilfelle nødstopp. Bremsene slippes uavhengig i korte impulser. Styringen av bilen garanteres derfor i alle tilfelle. Videre hindrer ABS oppsamling av løse materialer som snø eller løv foran hjulene. Dette bidrar til en reduksjon av bremseavstanden og bedre manøvrering.
Konstruksjon av blokkeringsfrie bremser
Blokkeringsfrie bremser består av en pulsgenerator, kontrollenhet og sensor. Kontrollenheten er koblet til bremsehydraulikken. Pulsgeneratoren, som er ringen, informerer hele tiden sensoren om og hvor raskt hjulet roterer. Når kontrollenheten oppdager at forhjulene halter mens bakhjulene fortsatt går rundt, antar den at frontakselen er blokkert. Systemet frigjør hydraulikken i et øyeblikk til hjulet har rotert litt. Så blokkeres det igjen og sjekker at alle de fire hjulene har stoppet. Dersom dette ikke er tilfelle repeteres prosedyren frem til bremsehandlingen har stoppet eller bilen står stille.
Konstruksjon av ABS-ring
ABS-ringen eller reluctor-ringen er en meget simpel bildel som lider av lite belastning. Ringen har hakk. Den enkleste ABS-ringen ser ut som et girhjul. Perforerte ringer, perforerte skiver og andre design er også vanlig. De blir laget av galvanisert jern. Det lages ikke ringer av plastikk, aluminium eller rustfritt stål fordi disse ikke er i stand til å generere magnetisk kraft.
Oppgaven til ABS-ringen er alltid lik: tilstøtende sensor måler magnetisk felt som genereres av passerende elementer i metall. En magnetisk impuls gis der jernet er og når det er et hull eller mellomrom oppstår ikke impulsen. Vekslende impulser er signalet som brukes av kontrollenheten for å sjekke roteringen og hastigheten til hjulet.
Defekter på sensor-ring til ABS
Sensor-ringen til ABS lider ikke av noen mekanisk belastning. Av hensyn til vekt konstrueres den så liten og lett som mulig. Fordi den er utsatt for vær kan den korrodere, sette seg fast og ødelegges med tiden. I dette tilfelle rapporterer kontrollenheten en svikt umiddelbart, noe som meget raskt kan repareres. Selve ringen er svært billig.
Likevel kan det være vanskelig å nå ringen, avhengig av bilmodell. Skulle en ABS-ring til 5-15 euro svikte er det fornuftig å bytte begge ringene og dermed garantere total reparasjon på en gang. Vi anbefaler også å alltid bruke merkekvalitet.