Bremsekraftregulator til din bil

Bremsekraftregulator For Top bilmerker
- Bremsekraftregulator VW GOLF
- Bremsekraftregulator MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Lasteventil BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Bremsekraftregulator AUDI A4
- Bremsekraftregulator VW TRANSPORTER
- Lasteventil VW PASSAT
- VOLVO V70
- Bremsekraftregulator AUDI A6
- Bremsekraftregulator MITSUBISHI OUTLANDER
- Lasteventil TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Bremsekraftregulator FIAT DUCATO
- Bremsekraftregulator FORD MONDEO
- Lasteventil VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Bremsekraftregulator SKODA OCTAVIA
- Bremsekraftregulator TOYOTA RAV 4
- Lasteventil MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Bremsekraftregulator defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Blant alle systemer som påvirker bilens kjøreegenskaper under bremsingen, står bremsekraftregulatoren i første rekke. I dag er denne viktige anordningen knyttet til ABS (antiblokkeringssystemer) og ESP (elektronisk stabilitetskontroll) og sørger for et optimalt veigrep, mens ABS og ESP sikrer at bilen ikke skrenser eller sladder i svinger. Bremsetrykkregulatoren kan brukes såvel i hydrauliske, som i pneumatiske systemer. Akkurat som ventilen på bakakslen, styrer regulatoren bremsetrykk for å påvirke chassiset. Dette kan foregå statisk eller dynamisk.
Når det snakkes om „dynamisk forskyvning av belastningen på aksler“, menes det at hele bilens vekt blir forskjøvet fra den bakre akselen til forsiden. Som „hele vekten“ skal det anses alt som finnes i og på kjøretøyet, iberegnet passasjerer, bagasje osv. Jo flere tunge, løse gjenstander som ligger der, jo sterkere forskyver vekten seg (tyngdepunkt). Når bilen bremser, skjer forskyvinger brått, slik at det er fare for at bakhjulene kan slippe bakken. I så fall vil hjulene miste veigrepet, slik at bakhjulsakselen blir blokkert. Siden dette skjer ekstremt raskt, rekker ikke systemet å reagere og forhjulene blokkeres ikke med det samme, noe som fører til at bilen umiddelbart får skrens/sladd. Bremsekraftregulatoren har en ventil som forhindrer denne prosessen ved å redusere trykket på bakbremsen. Dermed tas kjøretøyets aktuelle vekt i betraktning.
Når bremsekraftregulatoren er i orden, bør det være slik at bakakselen først skal blokkeres etter at forhjulsakselen er blokkert. Likevel, bremseregulatoren er nesten alltid begrenset til et bremsetrykk på max. 34 bar, hvoretter den stenges av. Det er altså nesten umulig å regulere overbelastede biler. Vekten fastsettes av rammen og fjærer og bestemmer ventilens stilling. Du må være nøye med hvilke komponenter du velger for bilen din ved evt. utskiftning: hvert kjøretøy krever nemlig en akkurat passende bremsekraftregulator. Er det tilfelle, så er du velkommen til vår nettbutikk som alltid tilbyr et bredt utvalg av nye reservedeler i høy kvalitet og til rimelige priser, bl. a. interiørvifte, oljefiltre, pendelstøtte, reimstrammer, servopumpe, etc.