Hjulsylinder til din bil

Bremsesylinder For Top bilmerker
- Hjulsylinder VW GOLF
- Hjulsylinder MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Bremsesylinder BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Hjulsylinder AUDI A4
- Hjulsylinder VW TRANSPORTER
- Bremsesylinder VW PASSAT
- VOLVO V70
- Hjulsylinder AUDI A6
- Hjulsylinder MITSUBISHI OUTLANDER
- Bremsesylinder TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Hjulsylinder FIAT DUCATO
- Hjulsylinder FORD MONDEO
- Bremsesylinder VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Hjulsylinder SKODA OCTAVIA
- Hjulsylinder TOYOTA RAV 4
- Bremsesylinder MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Hjulsylinder defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Sikker bremsing med hydraulisk hjulbremsesylinder
Hjulbremsesylinderen er en teknisk komponent som beveger bremsebeleggene i bremsene. Hjulbremsesylinderen brukes i trommelbremser, samt skivebremser. Perfekt, teknisk tilstand garanterer sikker overføring av bremsekraft. De er ikke nødvendigvis bygget som en slitedel, men de må uansett sjekkes regelmessig. Det gjelder spesielt for bremsesylindrer i trommelbremser.
Kraften av hydraulikk
Bremsene i bilen fungerer i henhold til prinsippet for hydraulisk overføring, basert på den betingelsen at væskene ikke kan komprimeres. Derfor er trykket likt gjennom hele det lukkede, hydrauliske systemet.
Når bremsepedalen brukes, får dette en lang, tynn sylinder til å bli trykket dypt inn i en beholder med relativt lite kraft, takket være bremseforsterkeren, og beveger en bred sylinder utover mot enden av bremseledningen. Sylinderen overfører kraften til bremseskoene eller klossene. Avstanden mellom dem og bremseskiven eller trommelen er bare noen få millimeter. De trykkes sammen med full kraft.
Bremsesylinderens stilling og konstruksjon
Konstruksjonen på hjulbremsesylinderen er forskjellig for skivebremser og trommelbremser, selv om oppgaven og funksjonen forblir den samme. I begge tilfeller er dette et hydraulisk system, åpen i den ene enden, og begge leveres hydraulisk olje via fleksible slanger. Begge har et bevegelig stempel på innsiden som presses utover når bremsen aktiveres, og trekkes innover når den kobles fra. I en trommelbremse, plasseres bremsesylinderen inne i bremsetrommelen. Det er en liten del som overfører kraft til bremseskoene på to sider. På bremsen foran - alltid en skivebremse - integreres bremsesylinderen i kaliperen. Den er større enn den i trommelbremsen, og har bare ett hydraulisk stempel.
For å hindre at hydraulikkoljen lekker ut, utstyres hjulbremsesylindrene med gummihylser. I tillegg til føringene, er dette det svakeste punktet til denne komponenten.
Feil på hjulbremsesylinder
Den største akilleshælen til hjulbremssylinderen er vanligvis hvor tett den er. Gummihylsene blir gradvis porøse. Bremsevæsken kan lekke ut, med fatale konsekvenser for hele bremsesystemet. Problemet oppstår hovedsakelig for hjulbremsesylinder i trommelbremser. Lekkende oljer svekker bremsefunksjonen. Trommelen utvikler et lag av fett som påvirker friksjonskraften mellom belegget og trommelen. Dessuten forsvinner bremsetrykket, og luft kan trenge seg inn i bremseledningen.
For bremseskiver, er føringene til hjulbremsesylindrene spesielt utsatt for slitasje. De kan svelle opp på grunn av rust, og som et resultat av dette, kile bremsen fullstendig fast. Dette problemet oppstod i den første modellserien Opel Corsa.
Reparere hjulbremsesylindrer
For trommelbremser, er det standard vedlikehold å bytte hjulbremsesylindrene. Mange reservedelprodusenter tilbyr reparasjonssett for trommelbremser som inkluderer hjulbremsesylinder. Selv om dette er mer arbeid, er det et forebyggende tiltak som virkelig er verdt det. Selv om den integrerte hjulbremsesylinderen tilsynelatende er intakt, bør delene alltid skiftes ut samtidig. Det ville vært veldig irriterende å måtte demontere bremsene igjen bare fordi bremsesylinderen begynner å lekke igjen.
Det er noe mer komplisert å bytte hjulbremsesylindrene på skivebremsene. Især føringene kan kile seg fast på grunn av smuss, slitasje og korrosjon. Et verktøy for fjerning gjør det enklere å demontere hjulbremssylinderen.
Teoretisk sett er det mulig å reparere en defekt hjulbremsesylinder ved å bytte hylsene. Ettersom komplette deler er veldig billig, er det knapt verdt bryderiet.
VIKTIG: Bremsesystemet på luftes ut etter at du har byttet hjulbremsesylindrene. I den anledning bør kvaliteten på bremsevæsken sjekkes.
Kostnader for ny hjulbremsesylinder
Prisen for hjulbremsesylinder til trommelbremser starter på 10 euro for individuelle deler. Det er imidlertid alltid anbefalt å bytte bremsen helt.