Trykkakkumulator For Top bilmerker
- Trykkakkumulator MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Trykkakkumulator AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Trykkakkumulator VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Trykkakkumulator MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Trykkakkumulator SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Bremseklosser
(10000 varer)
Bremseskiver
(10000 varer)
Bremseklave (bremsecaliper)
(10000 varer)
Bremseklave reparasjonssett & styrebolt
(10000 varer)
Bremsesko
(10000 varer)
Bremseslange
(10000 varer)Er Trykkakkumulator defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Trykkakkumulatoren er en komponent som brukes i moderne bremsesystem på tunge kjøretøy. Denne komponenten inngår i elektro-hydrauliske bremsesystemer. Disse er en videreutvikling av konvensjonelle bremsesystemer. Elektro-hydrauliske bremser har bevist økt sikkerhet og komfort. Dette muligjør en reduksjon av bremselengden på opp til 22% sammenlignet med konvensjonelle hydrauliske bremsesystemer, og refereres noen ganger til som SBC-bremsesystemer. En elektronisk støtte i bremsesystemet gjør dette mulig. Denne utvider det konvensjonelle bremsesystemet med flere tilleggskomponenter. Hittil blir derfor SBC-bremser bare brukt i høykvalitets sedananer i øvre klasse og sportsbiler. Trykk når du trenger det Trykkakkumulatoren opprettholder fullt bremsetrykk i bremsesystemet. Det er en lukket tank som er fylt med uskadelig nitrogen. Dersom bremsesystemet svikter på grunn av en feil i elektronikken, åpnes en ventil på tanken og en engangs nødbremsing kan igangsettes. SBC-bremsesystemet er helt elektronisk drevet, og har funksjoner med sensoriske systemer som er svært forskjellig fra konvensjonelle bremser. Et elektro-hydraulisk brems "føles" akkurat lik som et konvensjonelt, rent hydraulisk bremsesystem. Det oppfattede trykket på bremsepedalen er imidlertid bare simulert. Det har ingenting å gjøre med den faktiske kraften som utføres. Dette ikke noe problem ved normal drift. Men dersom ABS-systemet aktiveres, overføres ikke ristende bevegelser fra forhjulene til bremsepedalen. Kjøretøy med ABS, men uten SBC, fører ofte til at sjåføren blir skremt når anti-låsesystemet blir aktivert. SBC sikrer likevel jevn og kontrollerbar bremsing, selv når ABS blir aktivisert. Defekter på trykkakkumulatoren Det er sjelden bremsepresstanken blir ødelagt. Steinfliser kan føre til riper, noe som igjen fører til rust. I verste fall vil det ruste gjennom, slik at tankens effektivitet deaktiveres. Dersom en trykktank likevel skulle bli tilstrekkelig skadet slik at erstatning blir nødvendig, er det ikke noe problem. Komponenten er lett tilgjengelig og bare festet til kjøretøyet og bremsesystemet med et par skruer og trykkledninger. Pakningene er det mest sårbare i trykktanken. Nitrogen er en lett og svært lett fordampelig gass. Dersom den strømmer ut gjennom en lekkasje, svikter trykktankens virkning fullstendig. Trykktanken kan likevel repareres av spesialister, men de lave prisene på reservedeler gjør at en fullstendig utskifting av trykktanken et langt mer fornuftig tiltak. Siden prisen ligger langt under 200 euro, er trykkakkumulatoren også en ganske billig reservedel. Dette gjelder imidlertid ikke for hele det elektro-hydrauliske bremsesystemet. Forsiktig før nøddrift Et komplisert system som det elektro-hydrauliske bremsesystemet, kan bare brukes med en kompleks kontrollprogramvare. For det første mottar det utallige data fra de forskjellige sensorene. I tillegg kalkulerer også alltid programvaren alderen på de forskjellige komponentene. Dersom programvaren for eksempel skulle beregne slutten av levetiden for SBC-trykkventilen, vil den stoppe hele kjøretøyet via en nøddrift. Det samme gjelder for trykkakkumulatoren. For å gjøre vondt verre, så er arbeid på et SBC-bremsesystem svært forskjellig fra reparasjon av konvensjonelle, hydrauliske bremsesystemer på grunn av systemets kompleksitet. Amatørmessige reparasjonsforsøk fra en hobbymekaniker kan lett føre til alvorlige skader, fordi høyt trykk bygges opp og opprettholdes i SBC-bremsesystemet. Dessuten må mange av innstillingene i programvaren utføres etter installasjonen. Det nødvendige utstyret finnes normalt bare hos autoriserte verksteder. Trykktanker i lastebiler I motsetning til personbiler, har pneumatiske bremsesystemer vært brukt i mange lastebiler i flere tiår. De er utstyrt med meget store trykkgasstanker for å gi bremsene tilstrekkelig trykk. Med en kapasitet på opp til 30 liter, er det fornuftig å utstyre lastebiler med disse beholderne med stort volum. De siste årene har disse trykktankene blitt laget av aluminium. Dermed trenger de ganske lite vedlikehold og er veldig sikre.