0

0.00 kr

#

Trykkakkumulator til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Trykkakkumulator 48H levering og 2 års garanti

Trykkakkumulator fra markedsledende produsenter

  • BOSCH Trykkakkumulator
  • FEBI BILSTEIN Trykkakkumulator
  • ATE Trykkakkumulator
  • MONROE Trykkakkumulator
  • TRW Trykkakkumulator
  • SWAG Trykkakkumulator
  • METZGER Trykkakkumulator
  • LEMFÖRDER Trykkakkumulator
  • Kjøp til den beste prisen her VEMO Trykkakkumulator
  • Kjøp til den beste prisen her OPTIMAL Trykkakkumulator
  • Kjøp til den beste prisen her Magnum Technology Trykkakkumulator
  • Kjøp til den beste prisen her TEXTAR Trykkakkumulator
  • Kjøp til den beste prisen her CORTECO Trykkakkumulator
  • Kjøp til den beste prisen her TRISCAN Trykkakkumulator
  • Kjøp til den beste prisen her MEYLE Trykkakkumulator
  • Kjøp til den beste prisen her SPIDAN Trykkakkumulator
  • EIBACH
  • HERTH+BUSS ELPARTS
  • WABCO
  • NK
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • FAE
  • LIZARTE
  • DT
  • SUPLEX reservedels katalog
  • KNORR-BREMSE reservedels katalog

Er Trykkakkumulator defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Trykkakkumulatoren er en komponent som brukes i moderne bremsesystem på tunge kjøretøy. Denne komponenten inngår i elektro-hydrauliske bremsesystemer. Disse er en videreutvikling av konvensjonelle bremsesystemer. Elektro-hydrauliske bremser har bevist økt sikkerhet og komfort. Dette muligjør en reduksjon av bremselengden på opp til 22% sammenlignet med konvensjonelle hydrauliske bremsesystemer, og refereres noen ganger til som SBC-bremsesystemer. En elektronisk støtte i bremsesystemet gjør dette mulig. Denne utvider det konvensjonelle bremsesystemet med flere tilleggskomponenter. Hittil blir derfor SBC-bremser bare brukt i høykvalitets sedananer i øvre klasse og sportsbiler. Trykk når du trenger det Trykkakkumulatoren opprettholder fullt bremsetrykk i bremsesystemet. Det er en lukket tank som er fylt med uskadelig nitrogen. Dersom bremsesystemet svikter på grunn av en feil i elektronikken, åpnes en ventil på tanken og en engangs nødbremsing kan igangsettes. SBC-bremsesystemet er helt elektronisk drevet, og har funksjoner med sensoriske systemer som er svært forskjellig fra konvensjonelle bremser. Et elektro-hydraulisk brems "føles" akkurat lik som et konvensjonelt, rent hydraulisk bremsesystem. Det oppfattede trykket på bremsepedalen er imidlertid bare simulert. Det har ingenting å gjøre med den faktiske kraften som utføres. Dette ikke noe problem ved normal drift. Men dersom ABS-systemet aktiveres, overføres ikke ristende bevegelser fra forhjulene til bremsepedalen. Kjøretøy med ABS, men uten SBC, fører ofte til at sjåføren blir skremt når anti-låsesystemet blir aktivert. SBC sikrer likevel jevn og kontrollerbar bremsing, selv når ABS blir aktivisert. Defekter på trykkakkumulatoren Det er sjelden bremsepresstanken blir ødelagt. Steinfliser kan føre til riper, noe som igjen fører til rust. I verste fall vil det ruste gjennom, slik at tankens effektivitet deaktiveres. Dersom en trykktank likevel skulle bli tilstrekkelig skadet slik at erstatning blir nødvendig, er det ikke noe problem. Komponenten er lett tilgjengelig og bare festet til kjøretøyet og bremsesystemet med et par skruer og trykkledninger. Pakningene er det mest sårbare i trykktanken. Nitrogen er en lett og svært lett fordampelig gass. Dersom den strømmer ut gjennom en lekkasje, svikter trykktankens virkning fullstendig. Trykktanken kan likevel repareres av spesialister, men de lave prisene på reservedeler gjør at en fullstendig utskifting av trykktanken et langt mer fornuftig tiltak. Siden prisen ligger langt under 200 euro, er trykkakkumulatoren også en ganske billig reservedel. Dette gjelder imidlertid ikke for hele det elektro-hydrauliske bremsesystemet. Forsiktig før nøddrift Et komplisert system som det elektro-hydrauliske bremsesystemet, kan bare brukes med en kompleks kontrollprogramvare. For det første mottar det utallige data fra de forskjellige sensorene. I tillegg kalkulerer også alltid programvaren alderen på de forskjellige komponentene. Dersom programvaren for eksempel skulle beregne slutten av levetiden for SBC-trykkventilen, vil den stoppe hele kjøretøyet via en nøddrift. Det samme gjelder for trykkakkumulatoren. For å gjøre vondt verre, så er arbeid på et SBC-bremsesystem svært forskjellig fra reparasjon av konvensjonelle, hydrauliske bremsesystemer på grunn av systemets kompleksitet. Amatørmessige reparasjonsforsøk fra en hobbymekaniker kan lett føre til alvorlige skader, fordi høyt trykk bygges opp og opprettholdes i SBC-bremsesystemet. Dessuten må mange av innstillingene i programvaren utføres etter installasjonen. Det nødvendige utstyret finnes normalt bare hos autoriserte verksteder. Trykktanker i lastebiler I motsetning til personbiler, har pneumatiske bremsesystemer vært brukt i mange lastebiler i flere tiår. De er utstyrt med meget store trykkgasstanker for å gi bremsene tilstrekkelig trykk. Med en kapasitet på opp til 30 liter, er det fornuftig å utstyre lastebiler med disse beholderne med stort volum. De siste årene har disse trykktankene blitt laget av aluminium. Dermed trenger de ganske lite vedlikehold og er veldig sikre.

Mest ettersøkte varer i Trykkakkumulator hovedkategori:

  • Trykkakkumulator, fjær...
    TRW Trykkakkumulator, fjæring / demping JSS165 til en enkel sats
    TRW | JSS165
    395,97 kr -26% RRP: 528,00 kr Spar: 26%
  • Trykkakkumulator, fjær...
    TRW Trykkakkumulator, fjæring / demping JSS154 til en enkel sats
    TRW | JSS154
    333,19 kr -25% RRP: 444,00 kr Spar: 25%
  • Trykkakkumulator, fjær...
    TRW Trykkakkumulator, fjæring / demping JSS127 til en enkel sats
    TRW | JSS127
    335,63 kr -26% RRP: 448,00 kr Spar: 26%
  • Trykkakkumulator, fjær...
    MONROE Trykkakkumulator, fjæring / demping SP8063 til en enkel sats
    MONROE | SP8063
    317,92 kr -26% RRP: 424,00 kr Spar: 26%
  • Trykkakkumulator, fjær...
    MONROE Trykkakkumulator, fjæring / demping SP8043 til en enkel sats
    MONROE | SP8043
    333,52 kr -26% RRP: 445,00 kr Spar: 26%
  • Trykkakkumulator, fjær...
    MONROE Trykkakkumulator, fjæring / demping SP8085 til en enkel sats
    MONROE | SP8085
    360,38 kr -26% RRP: 481,00 kr Spar: 26%
  • Trykkakkumulator, fjær...
    MONROE Trykkakkumulator, fjæring / demping SP8011 til en enkel sats
    MONROE | SP8011
    346,35 kr -26% RRP: 462,00 kr Spar: 26%
  • Trykkakkumulator, fjær...
    MONROE Trykkakkumulator, fjæring / demping SP8044 til en enkel sats
    MONROE | SP8044
    333,52 kr -26% RRP: 445,00 kr Spar: 26%
  • Trykkakkumulator, fjær...
    MONROE Trykkakkumulator, fjæring / demping SP8033 til en enkel sats
    MONROE | SP8033
    287,92 kr -26% RRP: 384,00 kr Spar: 26%
  • Trykkakkumulator, fjær...
    MONROE Trykkakkumulator, fjæring / demping SP8058 til en enkel sats
    MONROE | SP8058
    316,08 kr -26% RRP: 422,00 kr Spar: 26%
  • Trykkakkumulator, fjær...
    FEBI BILSTEIN Trykkakkumulator, fjæring / demping 07520 til en enkel sats
    FEBI BILSTEIN | 07520
    822,20 kr -25% RRP: 1096,00 kr Spar: 25%
  • Trykkakkumulator, fjær...
    FEBI BILSTEIN Trykkakkumulator, fjæring / demping 03277 til en enkel sats
    FEBI BILSTEIN | 03277
    826,66 kr -25% RRP: 1102,00 kr Spar: 25%