Håndbrekksko til din bil

Håndbrekksko For Top bilmerker
- Håndbrekksko VW GOLF
- Håndbrekksko MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Håndbrekksko BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Håndbrekksko AUDI A4
- Håndbrekksko VW TRANSPORTER
- Håndbrekksko VW PASSAT
- VOLVO V70
- Håndbrekksko AUDI A6
- Håndbrekksko MITSUBISHI OUTLANDER
- Håndbrekksko TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Håndbrekksko FIAT DUCATO
- Håndbrekksko FORD MONDEO
- Håndbrekksko VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Håndbrekksko SKODA OCTAVIA
- Håndbrekksko TOYOTA RAV 4
- Håndbrekksko MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Andre reservedeler Bremser
Er Håndbrekksko defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Håndbremsesko (håndbremsebelegg) er komponenter som inngår i trommelbremsene. I dag er disse hovedsaklig komponenter i håndbremsene. Disse sørger for at bilen ikke ruller avgårde etter at man har parkert. Derfor kalles de også "parkeringsbremser".
Trommelbremsens utvikling
Fram til slutten av 1960-tallet var trommelbremser standard bremsesystemet som ble brukt i biler. Selv svært kraftige biler som amerikanske "muskelbiler " med mange hundre hestekrefter, hadde fortsatt trommelbremser på alle fire hjul. Trommelbremsen hadde flere fordeler hvis man sammenligner med skivebremsene. De var først og fremst motstandsdyktige mot smuss og fuktighet. Selve bremsehandlingen var alltid tilstrekkelig på grunn av stor kontaktflate, og de kunne enkelt vedlikeholdes og repareres av hvem som helst.
Men de hadde også en betydelig ulempe: Den lukkede konstruksjonen gjorde at friksjonsvarme forsvant sakte. Bremser som ble overopphetet forårsaket en kortsiktig svikt i bremseeffekten. Dermed ble trommelbremsene etter hvert ikke trygge nok til å brukes i tunge og raske biler.
Et blandet system var vanlig frem til slutten av 2000-tallet: Skivebremser foran, og trommelbremser bak. Ved å gjøre dette, ble den vanlige fordelingen av bremselasten tatt i betraktning. Den største belastningen som utgjorde ca 70% ble overtatt av skivebremsene foran. Deres selvkjølende evne gjorde dem bedre egnet for tøffere belastning. Resten ble håndtert av trommelbremsen bak, og dermed ble kjøretøyets retningsstabilitet under sterk bremsing opprettholdt.
I dag er det vanlig med skivebremser på alle hjul, også på små biler. Dette er delvis av forretningsmessige årsaker, da økt forbruk av identiske deler på biler fører til lavere enhetspriser. Trommelbremsen har også en annen fordel i forhold til skivebremsen: Den kan også betjenes med normalt kabeltrekk. Dette er ikke mulig med en skivebrems. Derfor er trommelbremser fortsatt et populært valg som parkeringsbremser.
Håndbremseskoenes funksjon (håndbremsebelegg)
Håndbremseskoene (håndbremsebeleggene) er formet som halvsirkelbuer med svinglagre på ett punkt, og fjærer på det motsatte punktet. Kabelbremsens mekanisme beveger en kile som presser de to halvsirkelformede flateelementene fra hverandre. Dette presser dem mot trommelbremsens indre vegg. Bremsevirkningen forårsakes av den utøvede friksjonskraften. Straks parkeringsbremsen løsnes igjen, kontakter fjæren de to håndbremseskoene (håndbremsebeleggene) på nytt. Deretter blir parkeringsbremsen igjen frigjort.
Slitasje på parkeringsbremsen
Før i tiden da bakre trommelbremser fortsatt ble brukt som parkeringsbremser, samt også for vanlig bremsing, hadde de relativt høy slitasje. Ved hver bremsing ble bremseklossene presset mot den roterende bremsetrommelen, og dermed slipt ned. ¨Parkeringsbremsenes bremsesko (håndbremsebelegg) blir bare presset mot en stillestående trommelvegg. Dette reduserer slitasjen betydelig. Slitasjen sprer seg heller ikke inne i trommelen, noe som kan blokkere alle bevegelige elementer. Dersom håndbremsen ikke blir regelmessig brukt i fart, skjer bare minimal slitasje på dette punktet. Den viktigste slitasjen på disse bremsene skjer på bremsekabelen. Den kan strekke seg over tid, eller det oppstår korrosjon på tilkoblingspunktene.
Men det som kan skje er at håndbremseskoene (håndbremsebeleggene) ikke lenger kan frigjøres som et resultat av forurensning, korrosjon eller skade på tilbakestillingsmekanismen. Dette vil føre til at de slipes mot trommelen permanent når du kjører. Symptomer på dette er økt drivstofforbruk, unaturlig overoppheting på hjulet, eller en slipende støy.
Utskifting av håndbremseskoene
Utskifting av håndbremsesko utføres på samme måte som vanlige trommelbremser. Bakhjulene fjernes, bremsesystemet tas fra hverandre og slitte deler erstattes. Kontroller også bremsetrommelens gjenværende veggtykkelse når du skifter bremseskoene.
Ofte er parkeringsbremsene integrert i bremseskiven. Bremsetromler og bremseskiven danner en enhet. Defekte bremsesko revner ofte. Hele bremsesystemet må rengjøres grundig før montering. En spesielt utviklet bremserens er ideell til dette formålet.
Mest ettersøkte varer i Håndbrekksko hovedkategori: