0

0.00 kr

#

Handbromsbackar til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Handbromsbackar 48H levering og 2 års garanti

Handbromsbackar fra markedsledende produsenter

  • BOSCH Handbromsbackar
  • FEBI BILSTEIN Handbromsbackar
  • A.B.S. Handbromsbackar
  • MAPCO Handbromsbackar
  • VAICO Handbromsbackar
  • BREMBO Handbromsbackar
  • ATE Handbromsbackar
  • TRW Handbromsbackar
  • Kjøp til den beste prisen her VALEO Handbromsbackar
  • Kjøp til den beste prisen her TOPRAN Handbromsbackar
  • Kjøp til den beste prisen her SWAG Handbromsbackar
  • Kjøp til den beste prisen her METZGER Handbromsbackar
  • Kjøp til den beste prisen her JP GROUP Handbromsbackar
  • Kjøp til den beste prisen her HELLA Handbromsbackar
  • Kjøp til den beste prisen her JAPANPARTS Handbromsbackar
  • Kjøp til den beste prisen her DELPHI Handbromsbackar
  • BLUE PRINT
  • ABE
  • ZIMMERMANN
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • TEXTAR
  • LPR
  • TRISCAN
  • MEYLE
  • SPIDAN reservedels katalog
  • BUGIAD reservedels katalog
  • NIPPARTS reservedels katalog
  • ASHIKA reservedels katalog
  • FERODO reservedels katalog
  • JURID reservedels katalog
  • FTE reservedels katalog
  • METELLI reservedels katalog
  • NK
  • ROADHOUSE
  • KAMOKA
  • DENCKERMANN
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • sbs
  • CIFAM
  • DT
  • MAXGEAR

Er Handbromsbackar defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

Håndbremsesko (håndbremsebelegg) er komponenter som inngår i trommelbremsene. I dag er disse hovedsaklig komponenter i håndbremsene. Disse sørger for at bilen ikke ruller avgårde etter at man har parkert. Derfor kalles de også "parkeringsbremser". Trommelbremsens utvikling Fram til slutten av 1960-tallet var trommelbremser standard bremsesystemet som ble brukt i biler. Selv svært kraftige biler som amerikanske "muskelbiler " med mange hundre hestekrefter, hadde fortsatt trommelbremser på alle fire hjul. Trommelbremsen hadde flere fordeler hvis man sammenligner med skivebremsene. De var først og fremst motstandsdyktige mot smuss og fuktighet. Selve bremsehandlingen var alltid tilstrekkelig på grunn av stor kontaktflate, og de kunne enkelt vedlikeholdes og repareres av hvem som helst. Men de hadde også en betydelig ulempe: Den lukkede konstruksjonen gjorde at friksjonsvarme forsvant sakte. Bremser som ble overopphetet forårsaket en kortsiktig svikt i bremseeffekten. Dermed ble trommelbremsene etter hvert ikke trygge nok til å brukes i tunge og raske biler. Et blandet system var vanlig frem til slutten av 2000-tallet: Skivebremser foran, og trommelbremser bak. Ved å gjøre dette, ble den vanlige fordelingen av bremselasten tatt i betraktning. Den største belastningen som utgjorde ca 70% ble overtatt av skivebremsene foran. Deres selvkjølende evne gjorde dem bedre egnet for tøffere belastning. Resten ble håndtert av trommelbremsen bak, og dermed ble kjøretøyets retningsstabilitet under sterk bremsing opprettholdt. I dag er det vanlig med skivebremser på alle hjul, også på små biler. Dette er delvis av forretningsmessige årsaker, da økt forbruk av identiske deler på biler fører til lavere enhetspriser. Trommelbremsen har også en annen fordel i forhold til skivebremsen: Den kan også betjenes med normalt kabeltrekk. Dette er ikke mulig med en skivebrems. Derfor er trommelbremser fortsatt et populært valg som parkeringsbremser. Håndbremseskoenes funksjon (håndbremsebelegg) Håndbremseskoene (håndbremsebeleggene) er formet som halvsirkelbuer med svinglagre på ett punkt, og fjærer på det motsatte punktet. Kabelbremsens mekanisme beveger en kile som presser de to halvsirkelformede flateelementene fra hverandre. Dette presser dem mot trommelbremsens indre vegg. Bremsevirkningen forårsakes av den utøvede friksjonskraften. Straks parkeringsbremsen løsnes igjen, kontakter fjæren de to håndbremseskoene (håndbremsebeleggene) på nytt. Deretter blir parkeringsbremsen igjen frigjort. Slitasje på parkeringsbremsen Før i tiden da bakre trommelbremser fortsatt ble brukt som parkeringsbremser, samt også for vanlig bremsing, hadde de relativt høy slitasje. Ved hver bremsing ble bremseklossene presset mot den roterende bremsetrommelen, og dermed slipt ned. ¨Parkeringsbremsenes bremsesko (håndbremsebelegg) blir bare presset mot en stillestående trommelvegg. Dette reduserer slitasjen betydelig. Slitasjen sprer seg heller ikke inne i trommelen, noe som kan blokkere alle bevegelige elementer. Dersom håndbremsen ikke blir regelmessig brukt i fart, skjer bare minimal slitasje på dette punktet. Den viktigste slitasjen på disse bremsene skjer på bremsekabelen. Den kan strekke seg over tid, eller det oppstår korrosjon på tilkoblingspunktene. Men det som kan skje er at håndbremseskoene (håndbremsebeleggene) ikke lenger kan frigjøres som et resultat av forurensning, korrosjon eller skade på tilbakestillingsmekanismen. Dette vil føre til at de slipes mot trommelen permanent når du kjører. Symptomer på dette er økt drivstofforbruk, unaturlig overoppheting på hjulet, eller en slipende støy. Utskifting av håndbremseskoene Utskifting av håndbremsesko utføres på samme måte som vanlige trommelbremser. Bakhjulene fjernes, bremsesystemet tas fra hverandre og slitte deler erstattes. Kontroller også bremsetrommelens gjenværende veggtykkelse når du skifter bremseskoene. Ofte er parkeringsbremsene integrert i bremseskiven. Bremsetromler og bremseskiven danner en enhet. Defekte bremsesko revner ofte. Hele bremsesystemet må rengjøres grundig før montering. En spesielt utviklet bremserens er ideell til dette formålet.

Mest ettersøkte varer i Handbromsbackar hovedkategori:

  • Bremseskosett, håndbrems
    BREMBO Bremseskosett, håndbrems S 59 521 til en enkel sats
    BREMBO | S 59 521
    121,52 kr
  • Bremseskosett, håndbrems
    BREMBO Bremseskosett, håndbrems S 06 509 til en enkel sats
    BREMBO | S 06 509
    143,27 kr
  • Bremseskosett, håndbrems
    BREMBO Bremseskosett, håndbrems S 50 502 til en enkel sats
    BREMBO | S 50 502
    151,95 kr
  • Bremseskosett, håndbrems
    MAPCO Bremseskosett, håndbrems 8867 til en enkel sats
    MAPCO | 8867
    198,10 kr -25% RRP: 264,00 kr Spar: 25%
  • Bremseskosett, håndbrems
    ATE Bremseskosett, håndbrems 03.0137-0379.2 til en enkel sats
    ATE | 03.0137-0379.2
    257,16 kr -26% RRP: 343,00 kr Spar: 26%
  • Aktuator, håndbrekk br...
    ESEN SKV Aktuator, håndbrekk bremsekaliper 96SKV010 til en enkel sats
    ESEN SKV | 96SKV010
    671,79 kr -26% RRP: 896,00 kr Spar: 26%
  • Bremseskosett, håndbrems
    A.B.S. Bremseskosett, håndbrems 9071 til en enkel sats
    A.B.S. | 9071
    118,20 kr -26% RRP: 158,00 kr Spar: 26%
  • Bremseskosett, håndbrems
    A.B.S. Bremseskosett, håndbrems 9069 til en enkel sats
    A.B.S. | 9069
    118,09 kr -26% RRP: 158,00 kr Spar: 26%
  • Bremseskosett, håndbrems
    A.B.S. Bremseskosett, håndbrems 8806 til en enkel sats
    A.B.S. | 8806
    119,11 kr -26% RRP: 159,00 kr Spar: 26%
  • Bremseskosett, håndbrems
    A.B.S. Bremseskosett, håndbrems 9262 til en enkel sats
    A.B.S. | 9262
    129,40 kr -26% RRP: 173,00 kr Spar: 26%
  • Bremseskosett, håndbrems
    A.B.S. Bremseskosett, håndbrems 40812 til en enkel sats
    A.B.S. | 40812
    145,86 kr -26% RRP: 195,00 kr Spar: 26%
  • Bremseskosett, håndbrems
    LPR Bremseskosett, håndbrems 09630 til en enkel sats
    LPR | 09630
    171,16 kr -26% RRP: 229,00 kr Spar: 26%