Hovedbremsesylinder For Top bilmerker
- Bremsepumpe MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Bremsepumpe AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Bremsepumpe VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Bremsepumpe MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Bremsepumpe SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Bremseklosser
(10000 varer)
Bremseskiver
(10000 varer)
Bremseklave (bremsecaliper)
(10000 varer)
Bremseklave reparasjonssett & styrebolt
(10000 varer)
Bremsesko
(10000 varer)
Bremseslange
(10000 varer)Er Hovedbremsesylinder defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
På toppen av det hydrauliske bremsesystemet: Hovedbremsesylinder
Hovedbremsesylinderen (hovedsylinder) er en viktig del av bremsesystemet. Den konverterer mekaniske krefter fra bremsepedalen, samt den pneumatiske kraften fra bremseforsterker, om til hydraulisk kraft, som igjen overføres til bremsesylindrene på hvert separat hjul, uten ytterligere tap. Dersom hovedbremsesylinderen svikter, er hele bremsesystemet er i fare.
Konstruksjonen på hovedbremsesylinderen
En hovedbremsesylinder er en svær stålkomponent med stempelstang. Den har fem borehull på innsiden. En av dem gir plass til stempelstangen, og gjør det mulig for den å bevege seg inn i sylinderen. Det går fire åpninger sidelengs, via eksterne skruegjenger med bremseledninger. Ett eller to hull til på toppen er beregnet for ekspansjonstanken med bremsevæske. Tanken kan kobles fra og monteres separat, eller alternativt integreres i hovedbremsesylinderen. Mellom stempelstangen og røret til hovedbremsesylinderen, finnes det flere pakninger. De er komponentens svake punkt.
Funksjonen til hovedbremsesylinderen
Hovedbremsesylinderen skrus godt fast i motorrommet. Stempelstangen kobles til bremseforsterkeren. Når bremsen aktiveres, trykkes stempelstangen inn i hovedbremsesylinderen med en kraft på 2 bar, og setter dermed hydraulikkvæsken under trykk. Trykket overføres til hver separat bremsesylinder, omtrent uten at noe av trykket går tapt. Dette fungerer på den betingelse at ikke noe gass, luft eller vann kommer inn i bremsevæsken.
Feil på hovedbremsesylinder
Hovedbremsesylinderen har bare et virkelig svakt punkt: tetningene mellom stempelstangen og innsiden av bremsesylinderen. Dersom disse svikter, kan oljen lekke ut sideveis. Dette oppdages av at bremsetrykket åpenbart svekkes. Bremsepedalen må "pumpes” for å fungere. Alt i alt, kan ikke kjøresikkerheten garanteres lengre om hovedbremsesylinderen er defekt. Derfor bør sylinderen skiftes ut så raskt som mulig.
Reparasjon av hovedbremsesylinder
Før i tiden bestod en typisk reparasjon av hovedbremsesylinderen av å skifte tetninger. I teorien er det fremdeles mulig. Nå til dags blir hovedbremsesylinderen byttet helt ut, på grunn av garanti og de billige prisene for denne slitedelen. Den kan være litt vanskelig å bytte ut, ettersom det er fare for å trenge gjennom bremseledningen. Vi anbefaler derfor følgende trinn:
- Sjekk vannivået i bremsevæsken med en teststrimmel. Hvis nivået nærmer seg terskelverdien, må du tappe av all bremsevæsken, bytte sylinder og fylle bremsesystemet med fersk bremsevæske. Dermed utfører du en sikker og komplett reparasjon. Ikke glem å lufte ut bremsesystemet etter reparasjonen.
Det er svært enkelt å bytte hovedbremsesylinder:
- skru løs de fire, tilkoblede bremseledningene. Deretter skrus hovedbremsesylinderen løs fra monteringsplaten. Deretter kan den trekkes vekk fra bremseforsterkeren. En splint eller ekstra mutter kan anvendes for sikkerhets skyld. Demonteringen er svært enkel og kan utføres av alle med enkle verktøy.
Vi anbefaler alltid at ekspansjonstanken byttes ut samtidig med hovedbremsesylinderen. Gjør du dette, har du alltid en ny enhet installert og trenger ikke å bekymre deg for at komponentene skal sprekke eller lekke.
Når du skrur løs bremseledninger og lufter ut bremsesystemet, er det alltid en utmerket anledning til å sjekke ledninger og slanger. Ledningene må være fri fra rust. Slangene bør ikke være sprø eller porøse. Mulige bitemerker etter mår kan også oppdages på disse delene. “Hevelser” oppstår sjeldent nå lengre, men kan oppstå på billig bremseslanger. Her gjelder også prinsippet: alt som ser mistenkelig ut må skiftes ut. Eller vil selv den beste hovedbremsesylinderen være ubrukelig.
Kostnader for ny hovedbremsesylinder
Hovedsylinderen er viktig for sikkerheten, og bare komponenter av topp kvalitet bør installeres. Dårligere produkter fra ukjente produsenter er alltid svært risikable. Utgiftene starter på 50 euro for hovedbremsesylinderen av høy kvalitet, fra merkevareprodusenter, og er på ingen måte for mye.