0

0.00 kr

#

Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder) til ditt kjøretøy

Velg ditt kjøretøy

Skiltnummer referanse

Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder) 48H levering og 2 års garanti

Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder) fra markedsledende produsenter

  • BOSCH Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • FEBI BILSTEIN Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • A.B.S. Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • MAPCO Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • VAICO Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • BREMBO Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • ATE Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • TRW Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • Kjøp til den beste prisen her VALEO Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • Kjøp til den beste prisen her TOPRAN Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • Kjøp til den beste prisen her SWAG Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • Kjøp til den beste prisen her METZGER Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • Kjøp til den beste prisen her JP GROUP Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • Kjøp til den beste prisen her HELLA Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • Kjøp til den beste prisen her JAPANPARTS Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • Kjøp til den beste prisen her DELPHI Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder)
  • BLUE PRINT
  • ABE
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MAGNETI MARELLI
  • SASIC
  • TEXTAR
  • LPR
  • TRISCAN
  • MEYLE reservedels katalog
  • BUGIAD reservedels katalog
  • NIPPARTS reservedels katalog
  • ASHIKA reservedels katalog
  • FERODO reservedels katalog
  • JURID reservedels katalog
  • FTE reservedels katalog
  • METELLI reservedels katalog
  • NK
  • ROADHOUSE
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE
  • AISIN
  • Borsehung
  • CAR
  • CIFAM
  • AUTOMEGA
  • DT
  • MAXGEAR
  • FEBEST
  • PNEUMATICS
  • SBP

Er Hovedbremsesylinder (Hovedsylinder) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips

På toppen av det hydrauliske bremsesystemet: Hovedbremsesylinder

Hovedbremsesylinderen (hovedsylinder) er en viktig del av bremsesystemet. Den konverterer mekaniske krefter fra bremsepedalen, samt den pneumatiske kraften fra bremseforsterker, om til hydraulisk kraft, som igjen overføres til bremsesylindrene på hvert separat hjul, uten ytterligere tap. Dersom hovedbremsesylinderen svikter, er hele bremsesystemet er i fare.

Konstruksjonen på hovedbremsesylinderen

En hovedbremsesylinder er en svær stålkomponent med stempelstang. Den har fem borehull på innsiden. En av dem gir plass til stempelstangen, og gjør det mulig for den å bevege seg inn i sylinderen. Det går fire åpninger sidelengs, via eksterne skruegjenger med bremseledninger. Ett eller to hull til på toppen er beregnet for ekspansjonstanken med bremsevæske. Tanken kan kobles fra og monteres separat, eller alternativt integreres i hovedbremsesylinderen. Mellom stempelstangen og røret til hovedbremsesylinderen, finnes det flere pakninger. De er komponentens svake punkt.

Funksjonen til hovedbremsesylinderen

Hovedbremsesylinderen skrus godt fast i motorrommet. Stempelstangen kobles til bremseforsterkeren. Når bremsen aktiveres, trykkes stempelstangen inn i hovedbremsesylinderen med en kraft på 2 bar, og setter dermed hydraulikkvæsken under trykk. Trykket overføres til hver separat bremsesylinder, omtrent uten at noe av trykket går tapt. Dette fungerer på den betingelse at ikke noe gass, luft eller vann kommer inn i bremsevæsken.

Feil på hovedbremsesylinder

Hovedbremsesylinderen har bare et virkelig svakt punkt: tetningene mellom stempelstangen og innsiden av bremsesylinderen. Dersom disse svikter, kan oljen lekke ut sideveis. Dette oppdages av at bremsetrykket åpenbart svekkes. Bremsepedalen må "pumpes” for å fungere. Alt i alt, kan ikke kjøresikkerheten garanteres lengre om hovedbremsesylinderen er defekt. Derfor bør sylinderen skiftes ut så raskt som mulig.

Reparasjon av hovedbremsesylinder

Før i tiden bestod en typisk reparasjon av hovedbremsesylinderen av å skifte tetninger. I teorien er det fremdeles mulig. Nå til dags blir hovedbremsesylinderen byttet helt ut, på grunn av garanti og de billige prisene for denne slitedelen. Den kan være litt vanskelig å bytte ut, ettersom det er fare for å trenge gjennom bremseledningen. Vi anbefaler derfor følgende trinn:

  • Sjekk vannivået i bremsevæsken med en teststrimmel. Hvis nivået nærmer seg terskelverdien, må du tappe av all bremsevæsken, bytte sylinder og fylle bremsesystemet med fersk bremsevæske. Dermed utfører du en sikker og komplett reparasjon. Ikke glem å lufte ut bremsesystemet etter reparasjonen.

Det er svært enkelt å bytte hovedbremsesylinder:

  • skru løs de fire, tilkoblede bremseledningene. Deretter skrus hovedbremsesylinderen løs fra monteringsplaten. Deretter kan den trekkes vekk fra bremseforsterkeren. En splint eller ekstra mutter kan anvendes for sikkerhets skyld. Demonteringen er svært enkel og kan utføres av alle med enkle verktøy.

Vi anbefaler alltid at ekspansjonstanken byttes ut samtidig med hovedbremsesylinderen. Gjør du dette, har du alltid en ny enhet installert og trenger ikke å bekymre deg for at komponentene skal sprekke eller lekke.
Når du skrur løs bremseledninger og lufter ut bremsesystemet, er det alltid en utmerket anledning til å sjekke ledninger og slanger. Ledningene må være fri fra rust. Slangene bør ikke være sprø eller porøse. Mulige bitemerker etter mår kan også oppdages på disse delene. “Hevelser” oppstår sjeldent nå lengre, men kan oppstå på billig bremseslanger. Her gjelder også prinsippet: alt som ser mistenkelig ut må skiftes ut. Eller vil selv den beste hovedbremsesylinderen være ubrukelig.

Kostnader for ny hovedbremsesylinder

Hovedsylinderen er viktig for sikkerheten, og bare komponenter av topp kvalitet bør installeres. Dårligere produkter fra ukjente produsenter er alltid svært risikable. Utgiftene starter på 50 euro for hovedbremsesylinderen av høy kvalitet, fra merkevareprodusenter, og er på ingen måte for mye.

Mest ettersøkte varer i Hovedbremsesylinder hovedkategori:

  • Hovedbremsesylinder
    BREMBO Hovedbremsesylinder M 85 035 til en enkel sats
    BREMBO | M 85 035
    439,06 kr
  • Hovedbremsesylinder
    BREMBO Hovedbremsesylinder M 61 110 til en enkel sats
    BREMBO | M 61 110
    388,09 kr
  • Hovedbremsesylinder
    CIFAM Hovedbremsesylinder 202-015 til en enkel sats
    CIFAM | 202-015
    118,61 kr -26% RRP: 159,00 kr Spar: 26%
  • Hovedbremsesylinder
    A.B.S. Hovedbremsesylinder 41719X til en enkel sats
    A.B.S. | 41719X
    430,92 kr -26% RRP: 575,00 kr Spar: 26%
  • Hovedbremsesylinder
    A.B.S. Hovedbremsesylinder 1007 til en enkel sats
    A.B.S. | 1007
    162,17 kr -26% RRP: 217,00 kr Spar: 26%
  • Hovedbremsesylinder
    LPR Hovedbremsesylinder 1325 til en enkel sats
    LPR | 1325
    400,12 kr -26% RRP: 534,00 kr Spar: 26%
  • Hovedbremsesylinder
    LPR Hovedbremsesylinder 1229 til en enkel sats
    LPR | 1229
    306,24 kr -26% RRP: 409,00 kr Spar: 26%
  • Hovedbremsesylinder
    LPR Hovedbremsesylinder 6757 til en enkel sats
    LPR | 6757
    122,88 kr -26% RRP: 164,00 kr Spar: 26%
  • Hovedbremsesylinder
    LPR Hovedbremsesylinder 1374 til en enkel sats
    LPR | 1374
    516,68 kr -26% RRP: 689,00 kr Spar: 26%
  • Hovedbremsesylinder
    LPR Hovedbremsesylinder 1154 til en enkel sats
    LPR | 1154
    516,87 kr -25% RRP: 689,00 kr Spar: 25%
  • Hovedbremsesylinder
    TRW Hovedbremsesylinder PMK272 til en enkel sats
    TRW | PMK272
    440,97 kr -26% RRP: 588,00 kr Spar: 26%
  • Hovedbremsesylinder
    RIDEX Hovedbremsesylinder 258M0037 til en enkel sats
    RIDEX | 258M0037
    294,22 kr -26% RRP: 393,00 kr Spar: 26%