Vakuumpumpe For Top bilmerker
- Vakuumpumpe MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Vakuumpumpe AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Vakuumpumpe VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Vakuumpumpe MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Vakuumpumpe SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Bremseklosser
(10000 varer)
Bremseskiver
(10000 varer)
Bremseklave (bremsecaliper)
(10000 varer)
Bremseklave reparasjonssett & styrebolt
(10000 varer)
Bremsesko
(10000 varer)
Bremseslange
(10000 varer)Er Vakuumpumpe defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Dobbel bremsekraft med vakuum-pumpen Bremseforsterkeren er en teknisk enkel komponent, men likevel meget effektiv i det hydrauliske bremsesystemet. Den bruker standard omgivelsestrykk for å fordoble presset på hovedsylinderen. Dette krever permanent opprettholdt vakuum. Det er her vakuum-pumpen kommer inn i bildet. Denne forsyner ikke bare bremseforsterkeren med vakuum. Dagens moderne motorer har mange flere bruksområder for vakuum som kan styres ved hjelp av vakuum-pumpen og de tilkoblede vakuum-boksene, for eksempel: - Turboladerkontroll - Tilførselsluftkontroll - Eksosgasskontroll - Kontroll av eksosens tilbakeslagsventil Hvor er vakuum-pumpen lokalisert? Vakuum-pumpen er plassert ganske nær bremseforsterkeren. Den er vanligvis installert direkte på topplokket. Nærheten til bremseforsterkeren er nødvendig for å sikre at så lite vakuum som mulig går tapt i forsyningslinjene. Bremseforsterkeren er lett å finne i motorrommet. Det er den tykke sorte boksen som er montert direkte på skottet. Bremsepedalen som går inn i kupèen er også plassert på bremseforsterkeren. Når noen tråkker på denne pedalen, åpner den en ventil som slipper luft inn i bremseforsterkeren. Luften trykker ned stemplet i bremsetrykkfordeleren eller hovedsylinderen. Fra et teknisk synspunkt finnes flere forskjellige design på vakuum-pumper. Det skilles mellom membranvakuum-pumper og impellervakuum-pumper. I membranvakuum-pumper, beveger en gummimembran seg frem og tilbake for å skape luftstrøm. Her lages det ønskede undertrykket ved hjelp av klaffer og ventiler. Impellervakuum-pumpene har en roterende aktuator som skaper vakuumet ved hjelp av regulerbare arbeidsområder. Vakuum-pumpen drives av skiver, belter, kammer, ventilløftere eller tannhjul. Disse sitter ofte direkte på sylinderhodet og drives av kamakselen. At disse er montert direkte på sylinderhodet har også den fordelen at vakuum-pumpen lett kan smøres ved hjelp av enkle kanaler. Vakuum-pumper som er montert adskilt fra sylinderhodet, har vanligvis fast fettsmøring. Vakuum-pumpens motordrevne virkningsmekanisme er grunnen til at bremseforsterkeren svikter ¨når motoren slås av. Jo oftere bremsepedalen trykkes ned i et rullende kjøretøy, jo mer vakuum går tapt. Straks trykkutjevningen med den omgivende luften oppnås i vakuumsystemet, opphører bremseforsterkerens effekt. Det forventes likevel at elektrisk drevne vakuum-pumper vil dukke opp i fremtiden. I dag brukes elektrisk drevne vakuum-pumper i hybrid-kjøretøy for å kunne garantere maksimal bremsekraft, selv ved bruk av ren elektrisk drift. Defekter Dersom vakuum-pumpen er defekt, vil det straks bli lagt merke til da bremsetrykket på bremsepedalen stiger betydelig. Selv om bremseeffekten ikke blir fullstendig tapt, blir den alvorlig svekket. Alle andre hjelpeenheter som er koblet til vakuum-pumpen blir også påvirket dersom denne komponenten svikter. Moderne biler har en sensor som registrerer svikt i vakuumsystemet. Du kan lese av dette i bilens feilminne. Men før vakuum-pumpen skiftes ut, må alle vakuumledningene kontrolleres for lekkasjer. Ofte er problemet forårsaket av lekkasjen, som er enklere og billigere å reparere enn å skifte ut vakuum-pumpen. Reparasjon av vacuum-pumpen Vakuum-pumper kan vanligvis ikke repareres, bare erstattes. De fleste har et tett lukket system som kan ikke demonteres. Under enkelte omstendigheter er det mulig å rense den med bremserens. Men dette gir bare kortvarig og midlertidig lindring. Heldigvis er vakuum-pumpen vanligvis veldig lett tilgjengelig og det trengs bare noen få håndbevegelser for å erstatte den. Priser Selv om vakuum-pumpen er en viktig og kompleks komponent, koster utskifting av denne vanligvis lite. Selv svært stressede enheter, slik som de som brukes i store personbilers dieselmotorer, koster sjelden mer enn 250 euro. Vakuum-pumper for små og mellomstore biler ligger vanligvis på rundt 50-100 euro. Men dette gjelder bare til den vanlige, strømdrevne vakuum-pumpen. Vakuum-pumper med egen elektrisk motor er langt mer kostbare, men disse gir mulighet til å fjerne den elektriske pumpemodulen fra motoren og erstatte den separat.