Bremsetrommel til din bil
Bremsetrommel For Top bilmerker
- Bremsetrommel VW GOLF
- Bremsetrommel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Bremsetrommel BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Bremsetrommel AUDI A4
- Bremsetrommel VW TRANSPORTER
- Bremsetrommel VW PASSAT
- VOLVO V70
- Bremsetrommel AUDI A6
- Bremsetrommel MITSUBISHI OUTLANDER
- Bremsetrommel TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Bremsetrommel FIAT DUCATO
- Bremsetrommel FORD MONDEO
- Bremsetrommel VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Bremsetrommel SKODA OCTAVIA
- Bremsetrommel TOYOTA RAV 4
- Bremsetrommel MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Bremsetrommel defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Bremsetrommelen er en komponent i trommelbremsen. Bremsesystemet har vært brukt i mange år på grunn av robusthet og lang levetid, selv om trenden utvikler seg stadig mer mot skivebremser. Til tross for motstandsdyktigheten, kan ikke feil utelukkes helt. Selv om den ikke lengre brukes som “hovedbrems”, bør ikke dette ignoreres. Dersom det oppstår funksjonssvikt, kan en potensielt lengre bremselengde og totalavstand for å kunne stoppe forårsake alvorlige ulykker.
Hvor du finner bremsetrommelen?
- Nå til dags brukes bare trommelbremser på bakakselen. Begynn med å se der.
- På et montert hjul, skjules bremsetrommelen bak felg og dekk. Når begge er fjernet, kan du finne hjulbremsesylinder, bremsesko og begge bremsebeleggene på forsiden. Selve bremsetrommelen bruker dem som et hus.
Hvordan virker den?
- En bremsemanøver øker trykket i hjulbremsesylinderen, noe som setter de interne stemplene i bevegelse. Stemplene kobles direkte til bremseskoen, og som et resultat av dette, presses skoen i retning av bremsetrommelen. Beleggene som er festes til bremseskoene kommer så i kontakt med trommelen, og forårsaker friksjon. Den oppbygde bevegelsesenergien reduseres og bilen stopper.
Hva skjer om det oppstår feil?
- Både skive og trommelbremser utstyres med kontrollsystem. Varsellamper på dashbordet advarer om eventuelle problemer.
- Det skjer sjelden feil på begge sider samtidig. Bilen trekker til en side eller kanskje stiller seg på tvers i kjøreretningen når du bremser. Plutselig forverring av bremsekraft er enda et typisk tegn.
- Parkeringsbremsen svikter.
- Hvis bremsetrommelen er rusten, kan bremsevæske kan lekke ut og forårsake synlige, mørke flekker rundt de berørte områdene.
Mulige årsaker:
- Alder påvirker ofte materialet. Smuss og vær kan føre til korrosjon, noe som ubønnhørlig spiser vekk metallet til det oppstår hull. Mange bremsetromler har en “bremsering”. Dette er en intern komponent som også kan være utsatt for rust og svekke bremsekraften.
- Høy mekanisk belastning kan føre til kald deformasjon. Dette kan oppstå ved ulykker, selv om det også kan skyldes andre årsaker. Bremsetrommelen kan bli urund, begynne å vibrere eller miste bremsekraften fullstendig.
Dra på et verksted eller bytte selv?
- Trommelbremsen er en komponent som er relevant for sikkerheten. At den fungerer, er helt essensielt med tanke på årskontrollen. På grunn av forsikringen, må reparasjoner utføres av en profesjonell mekaniker. Uprofesjonelt installerte bremser fører til inndratt førerkort.
Forleng levetiden - rene glassaktige bremser
Kobber, messing, molybden, sinksulfid - bremsebeleggene består av en avansert blanding av materialer, hver av dem med eget smeltepunkt. Dersom smeltepunktet til et bestemt materialet er nådd, mens dem med høyere smeltepunkt opprettholder sin krystallinske struktur, utvikles et hardt, glassaktig lag på toppen av belegget. Det har betydelig innvirkning på friksjonskraften. Dette såkalte glassaktige laget oppstår spesielt ved bykjøring som et resultat av stadige “stopp-og-start", hvor bremsene hele tiden bare brukes delvis.
Det er ingen umiddelbar grunn til bytte ut glassaktige bremser. Ofte holder det å få riktig temperatur på bremsebeleggene. Da “smeltes” det glassaktige laget bokstavelig talt vekk. For å gjøre dette, må du finne en parkeringsplass eller rett (pass på annen trafikk!), tilstrekkelig lang nok til å holde en hastighet på minst 80 km/t (c. 50 mph). Deretter trykker du på bremsen og gjentar prosedyren, helt til bremseytelsen er merkbart bedre. I tillegg kan du også se at det melkehvite laget på bremseklossene forsvinner gradvis.
Hvor mye bør jeg investere?
På det meste utgjør bremsetrommelen opptil 25 % av den totale bremsekraften. Likevel kan den utgjøre forskjellen mellom en ulykke og en nesten-ulykke. Produsentene lover at de mer kostbare produktene opprettholder bremseytelsen konstant, gjennom hele servicetiden som varer i flere år. Avhengig om de selges med eller uten hjullager, kan bremsetromler koste mellom ca. 70 euro og 250 euro.
Alle vil ha trommelbremser med lengre levetid og bedre bremsekraft. Prisene kan derfor stige betraktelig. For å forhindre dette, inviterer vi deg til å ta en titt i butikken vår først. Vi tilbyr førsteklasses produkter til lave priser, slik at du kan spare mange penger på dagens tilbud og faste rabatter.












































