Akselskaft lagring For Top bilmerker
- Akselskaft lagring MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Akselskaft lagring AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Akselskaft lagring VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Akselskaft lagring MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Akselskaft lagring SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8462 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Opphengskule (bærekule)
(10000 varer)
Foring stabilisatorstag (stabilisator foring)
(10000 varer)Er Akselskaft lagring defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Liten del som er viktig ved hovedinspeksjon Akselbjelkelageret er en massiv gummiblokk som skal redusere mengden vibrasjoner og støt som kommer fra akselen og som overføres til understellet. Det er ganske dyrt å skifte den, men selve komponenten er billig. Sprø og sprukne akselbjelkelagre er en grunn til at kjøretøy ikke går igjennom ved hovedinspeksjon. Disse lagrene kalles også "stille-lagre" på grunn av sin lyddempende effekt. Hvor er dette lageret lokalisert? Lageret fungerer som demper for akslene. Derfor befinner den seg alltid befinner i umiddelbar nærhet av disse komponentene. Det er etablert to konstruksjonsmetoder for akselbjelkelagrene. Gummiklosslageret består av en blokk som er skrudd på akselelementet. Denne typen lager er enkelt å skifte, og var derfor veldig populært blant mekanikere. I dag finnes gummiblokklagereret bare på noen få biler, hovedsakelig fra fransk produksjon. Det runde eller sylindriske lagerdesignet er i dag mye mer vanlig å finne på akselbjelker. Disse komponentene kalles også "sfæriske rullelager " på grunn av sin form, og er presset inn i utsparingene på akslene. Det må derfor et spesielt verktøy til for å skifte dem. Skader på akselbjelkelageret Akselbjelkelagre er solide elementer som er produsert av solid gummi. De utsettes stadig for vær, temperaturendringer og oppvirvlet jord. Akselbjelkelagrene mister etterhvert sin elastisitet og bli sprø over tid, akkurat som annet gummimateriale. Tapet av elastisitet ved lageret blir merkbart ved at det krymper i volum. Dette fører til at en positiv forbindelse mellom akselen og understellet minker, noe som resulterer i støt når lasten endres. Det blir ubehagelig å kjøre, og permanente bankeyder oppstår. I tillegg øker risikoen for at bilen skrenser, og retningsstabiliteten påvirkes også. Reparasjon av akselbjelkelager En stillelager har svært lang levetid på grunn av sin massive konstruksjon. Det er likevel lurt å kontrollere lagrene etter ca 60 000 km. Normalt sett er det ganske usannsynlig at de er utslitt før etter 120.000 kilometers kjøring. Det er enkelt å skifte akselbjelkelagrene, men man trenger et spesielt verktøy for å utføre arbeidet. Det er svært vanskelig å ta ut de tilpassede, sfæriske rullelagrene fra deres bøssing. Et komplett sett som passer til de vanligste typene lagre koster ca 100 euro. Dette er ikke en investering man bør spare på, eller fortsett i det minste å låne et slikt sett. Provisoriske løsninger er bare dumt og fører til frustrerende feil under reparasjonsforsøket. Selv om det er enkelt å skifte lageret hvis man har egnet verktøy, er det også kostbart. Først må akselen løsnes helt. Dette krever at man fjerner fjærbeinet, noe som bare er mulig med et spesielt verktøy. I dag kan man kjøpe et verktøy for å løsne fjærbeinet for under 20 euro. Dette eliminerer behovet for farlige provisoriske løsninger med stropper. Når forakselen skal demonteres, må man vanligvis demontere styreleddet også. Man bør merke den nøyaktige plasseringen ved demontering. Man kan bruke tape til merking, eller man kan huske antall gjenger. Dersom dette trinnet utelates, må justeringen re-kalibreres etter montering. Når stillelageret demonteres, blir styresystemet sterkt demontert. Dette er en flott mulighet til å kontrollere alle bevegelige deler og gummideler. Pass på at alle komponentene aldres like fort for å holde bilen i topp stand. Dersom de massive gummielementene på stillelagrene allerede er skadet, er ytterligere skader svært sannsynlig, for eksempel på akselstøvler, kuleledd eller andre gummibuffere. Kostnad for akselbjelkelager Selv kunstferdig utformede sfæriske rullelagre består hovedsaklig av bøssinger, gjengede bolter og den massive gummiklossen. Det enkle designet som består av ganske lite krevende komponenter, betyr vanligvis at denne reservedelen har en svært lav pris. Stillelagrene selges alltid selges i par. Prisen starter på ca. 15euro. Selv svært anstrengte stillelagre som brukes i sportsbiler, koster sjelden mer enn 100 euro. Forbedre ytelsen, øk sikkerheten Akselbjelkelagrene forbedrer umiddelbart og merkbart bilens kjøreegenskaper. Stabiliteten øker i svinger, retningsstabiliteten gjenopprettes og irriterende buldring og banking forsvinner fullstendig. Selv om stillelagrene ikke er avanserte teknisk sett, har de stor innvirkning på kjøringen. Man bør derfor ikke spare her. Akselbjelkelagre fra merkevareprodusenter overbeviser ikke bare med problemfri installering, men representerer også full komfort og har lang levetid.