Kardangaksel For Top bilmerker
- Kardangaksel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Kardangaksel AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Kardangaksel VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Kardangaksel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Kardangaksel SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8462 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Opphengskule (bærekule)
(10000 varer)
Foring stabilisatorstag (stabilisator foring)
(10000 varer)Er Kardangaksel defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Industrien ble født da det lyktes å omdanne energi til et dreiemoment. Siden den tid ble det mulig å drive maskiner med hvilken som helst energi, uavhengig av dens form og kilde. Selfølgelig gjaldt dette i samme grad for bilen. Dette prinsippet anvendes også til enkelte av bilens aggregater, slik at kraft fra motoren lett kan nå de bestemte mekanismene. For å overføre og motta motorens energi, kreves det bare en kardangaksel, på hvilken det plasseres en skive eller et tannhjul, for å kunne koble kjeder, tann- eller kilereimer til.
Det at aksla er utformet som en kardangaksel, var nødvendig på grunn av forskyvningsfeil som normalt finner sted mellom de forbundne aggregatene, og som måtte utjevnes. Hvis det benyttes en kardangaksel, kan man montere hver enhet uten betenkning, fordi det nesten alltid er noen mulige vinkelkompensasjoner. Hvis det likevel viser seg en liten forskyvning på ca 3° til venstre, vil en fleksibel kobling kunne benyttes for å bøte på denne mangelen. Akselteknikken er ikke noe nytt, den var velkjent og brukt i antikken. For å bruke et litt primitivt uttrykk, så handler det om en stabil stang som kan roteres. For dette formål er stanga oppgjenget og fiksert. Som en bestanddel av et aggregat, bør denne stangen monteres dreibart ved hjelp av lager for å forebygge ukontrollerte bevegelser. I dens andre ende må det bare fastgjøres en reimskive eller tannhjul, for å kunne sette stanga i bevegelse. Aksler som er utstyrt med ledd brukes alltid, når ingen koblinger er mulig. I bilen er denne mekanismen kjent som kardangaksel og kan også finnes på forhjulene. En spesiell form er synkroniseringsaksel, som egner seg ved bøyevinkel, fordi den derved kan opprettholde en stabil og synkron drift.
Kardangaksler lages alltid i en stabil form av stål, derfor har de lang levetid. Men de må bestandig smøres jevnt. Smørefettet som kreves ligger derfor i en innbygd og beskyttet kapsel som ikke bør byttes, fordi det kan føre til at kapselen blir ødelagt. Skulle du trenge en ny kardangaksel såvel som en annen del til utskiftning, er du velkommen til vår nettbutikk hvor du alltid finner alt du søker etter i høyeste kvalitet og til rimelig pris. Produktsortimentet vi tilbyr omfatter bl. a. utløserlager, bremsekraftregulator, dreieknapp, fjær, håndbremsekabel o.l.