Hjulnav til din bil
Hjulnav For Top bilmerker
- Hjulnav VW GOLF
- Hjulnav MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Hjulnav BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Hjulnav AUDI A4
- Hjulnav VW TRANSPORTER
- Hjulnav VW PASSAT
- VOLVO V70
- Hjulnav AUDI A6
- Hjulnav MITSUBISHI OUTLANDER
- Hjulnav TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Hjulnav FIAT DUCATO
- Hjulnav FORD MONDEO
- Hjulnav VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Hjulnav SKODA OCTAVIA
- Hjulnav TOYOTA RAV 4
- Hjulnav MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Er Hjulnav defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Dreibare hjul med hjulnav
Hjulnavet er en massiv komponent laget av støpt stål, montert på akseltapp, den stive delen av akselen. Hjullageret integreres i navet. Hjulnavet er en skive med en ring av hull, og den gjør det mulig å feste av andre komponenter som f.eks. bremseskiver eller forhjulet.
Feil på hjulnav
Av hensyn til sikkerhet under kjøring, bygges ikke hjulnavet som en slitedel. Den varer hele levetiden til bilen, uten oppsprekking, til tross for høy belastning. Teoretisk sett kan hjulnavet sprekke opp, men i så fall ville det allerede vært en feil med materialet. Hjullageret derimot, defineres som slitedel. Den plasseres midt i hjulnavet og kobles til styrespindelen. Avhengig av kjøretøy, må et hjullager erstattes etter 50 000 - 80 000 kilometer. Hjulnavet sjekkes for skader hver gang hjullageret erstattes. Dersom det oppdages store feil, må vanligvis hjulnavet byttes ut også.
Erstatning av hjulnav
Utfordringen med å bytte hjulnav er å fjerne den fra styrespindelen, og til det behøves det spesialverktøy. Denne reparasjonen er svært sjelden nødvendig, og vanligvis er det ikke verdt å kjøpe dette verktøyet til bruk hjemme. Hjulnavet bør derfor erstattes på et verksted.
Defekt hjulnav gir lyd fra seg med dunking og banking som oppstår veldig plutselig. Dersom navet faktisk er oppsplittet, kommer hjulet til å falle av hvert øyeblikk.
Mutteren til hjulnavet holder navet på plass. Den festes med en fjærplate. Den må også alltid skiftes ut. Mutteren til hjulnavet skrus veldig stramt. Dersom den ikke kommer av umiddelbart, bør å varme den med en bunsenbrenner til den løsner. I tillegg kan du få den kraften du trenger ved å gjøre skiftenøkkelen lengre.
Holderingen på baksiden av hjulnavet kobler den til akselen. Det er nesten umulig å fjerne ringen uten spesialverktøy.
Dersom hjulnavet er klar for å skiftes ut, bør også hjullageret alltid erstattes. Selv om den er helt ny, kan potensielle skader på navet ha påvirket lagrene. Derfor selges vanligvis ikke hjullagre separat, men som del av et sett. Hjullagre og akselmansjetter inkluderes ofte i settet. Når hjulnavet erstattes, må alltid alle tilkoblede deler også skiftes ut.
Kostnader for sett med hjulnav
Hjulnavet er alltid nødt til å være av høy kvalitet. For enkelte slitedeler, f.eks. bakre lyddemper, kan billige reservedeler være bra nok. Et hjulnav derimot, er livsviktig og kan fører til svært farlige situasjoner om den svikter. Derfor bør du ikke spare penger på varemerke, kvalitet eller pris for en ny del. Priser for komplette sett med hjulnav starter på 29,90 euro. For reservedeler av høy kvalitet, må du være forberedt på å investere dobbelt så mye. På denne måten holder du deg trygg, ettersom du garantert får deg en egnet, kvalitetstestet bildel.