Styrespindel & rattspindel For Top bilmerker
- Rattspindel MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Rattspindel AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Rattspindel VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Rattspindel MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Rattspindel SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Hjulnav
(8462 varer)
Hjullager & hjullagersett
(10000 varer)
Stabstag (stabilisatorstag)
(10000 varer)
Bærebru (bærearm)
(10000 varer)
Opphengskule (bærekule)
(10000 varer)
Foring stabilisatorstag (stabilisator foring)
(10000 varer)Er Styrespindel & rattspindel defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Rattspindler (styrespindler) som finnes på alle biler i dag, ble tatt i bruk istedet for stive aksler for styrbare områder, slik det var konstruert tidligere. Den gamle direkte sammenkoblingen mellom hjul og aksler var svært upraktisk, da hver ujevnhet på veien, selv om bilen kjørte meget sakte, gjorde at hele understellet beveget seg sammen med hjulene. Rykninger og ujevn bevegelse som gjorde kontrollerbar kjøring umulig, var normalt. Likevel, selve akselen har endret seg lite, men det var nødvendig å gjøre hjulenes bærende deler uavhengig av hjulakselen.
Derfor kalles også rattspindel for „hjulbærer“ ; den bærer hjullagrene. Lagrene dreier rundt en beveglig aksel, mens bakpå kan de sitte fast. Ved uavhengig hjulopphenging, som er så vanlig i våre dager, går rattspindler ytterligere gjennom et fjærbein eller styrestag for bevegelig aksel. Foran på akselens styring finnes det også en tilkobling til sporstang. Det installeres ingen opphenging; dens funksjon oppfylles av et fjærende bein med støtdemper og fjær. Forbindelsen skjer via gjengen på en aksel og akselstubb.
I denne konstruksjonen er det styrespindelens gaffel som holder bolten, hvor akselstubben går inn. Bolter, skruer og strammelementer gjør strukturen solid og sikker. Dessuten er det mulig å demontere og skifte ut rattspindel med vanlige verktøy. Istedenfor bolter brukes det i dag for det meste kuleledd. Men det er ikke så lett å diagnostisere skader på rattspindelen, fordi det alltid høres rallende metalliske lyder, som like godt kan tyde på andre skader i forbindelse med hjulopphengingen. Ofte er det også et ødelagt hjullager som forårsaker støy og ulyd.
Ved feilsøking og -retting må du framfor alt kontrollere hjulet hvor ulyden kommer fra nøye, det kan oppføre seg mindre styrbart, slik at bilen kan kjøre skjevt. Hvis rattspindelen er skadet, vil ulyden stadig gjenta seg. Hjullagrene bør i hvert fall sjekkes og vedlikeholdes etter behov. Når det gjelder utskiftning, kan du kjøpe det du behøver rimelig hos oss. Vår nettbutikk står til din disposisjon døgnet rundt, med råd og passende reservedeler, som ABS-sensor (ESP-sensor), ytterspeil, bremsekraftregulator, fjærbein, ekspansjonsventil etc.