Blinkersrelä For Top bilmerker
- Blinkersrelä MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Blinkersrelä AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Blinkersrelä VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Blinkersrelä MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Blinkersrelä SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Blinklysrelé defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Siden 1970-tallet skal hvert kjøretøy være utstyrt med blinklys (blinker med varselblinklys). Det er en internasjonal standard at et lys i denne anordningen skal blinke 90 ganger per minutt. Lysene må dermed tennes og slukkes hurtig. Dette styres av et blinklys-relé, som har en bryter for å regulere strømtilførsel. I tillegg er det en impulsgiver. Via bryteren sørger blinkreléet for at blinklyset ikke går på raskere enn spaken betjenes i kupéen.
Men det er forskjellige teknikker for å styre blinking. Foruten de mest moderne blinklys-reléer med digital betjening, er det fortsatt eldre modeller i bruk som er laget av bimetaller, med varmetråder samt pneumatiske og tallrike elektroniske utførelser. På bimetalliske modeller tilføres strøm til blinklys med en forsinkelse, fordi strimler av bimetall varmes opp mer langsomt, slik at kontakter åpnes senere. Denne varianten eksisterer nesten ikke lenger i dag. Varmetråd-blinkreléer består av en magnetspole som gjør at tråden får en større motstand. Det står et metallisk anker der som reagerer ved å utløse kontakten når spolen er oppvarmet, hvoretter spolen kjøles ned til ankeret lukker kontakten igjen. Det resulterer alltid i en lavere spenning, som kan forårsake forstyrrelser. Fuktighet er en annen kilde til forstyrrelser for reléer av denne type. Pneumatiske blinkreléer var kjent på 1960-tallet, men ble erstattet av elektroniske analoger som viste seg mer driftssikre, siden de ikke trenger trykkstempel.
Elektriske installasjoner tillater en enklere feilkontroll. Som følge kan det brukes simplere varsellamper for å indikere forholdene i kupéen. Dessuten er føreren alltid informert med klikkelyder om blinkningen. Hvis klikkingen skjer i et raskere tempo, tyder det på at det berørte blinklyset kanskje har sviktet. Hvis det ikke blinkes og klikkes, er dette et klart tegn på at blinklysreléet har kommet i ulage. Skulle du behøve nye deler til utskiftning, er du velkommen til vår nettbutikk hvor du til enhver tid kan bestille og kjøpe alt du søker etter, bl. a. håndbremsekabel, kupéfilter, koffertlokk, manifold, veivhus etc.