Nummerskiltlys For Top bilmerker
- Nummerskiltlys MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Nummerskiltlys AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Nummerskiltlys VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Nummerskiltlys MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Nummerskiltlys SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Nummerskiltlys defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Juridisk sikkerhet takket være nummerskilt-belysning Nummerskilt-belysningen samsvarer med lovens reguleringsforskrift om at det bakre nummerskiltet på alle motordrevne kjøretøy skal være leselig i mørket. Når en bil eller motorsykkel skrur på lysene, skal det bakre nummerskiltet bli automatisk belyst. Dette gjør at andre trafikanter kan identifisere kjøretøyet. Kun mopeder som bare er utstyrt med et forsikringsmerke er unntatt fra kravet om opplyst nummerskilt bak. Nummerskilt-belysningens komponenter Nummerskilt-belysningen består av to eller flere lamper som spesifikt belyser nummerskiltet. Disse lysene er enten integrert i skiltholderen eller skjult innenfor kjøretøyets komponenter. I de fleste tilfeller blir nummerskilt-belysningen plassert inne i bilens bagasjeromslokk eller støtfanger. Nummerskilt-belysningen er koblet til kjøretøyets lysbryter. Når man skrur på kjørelysene, slås nummerskilt-belysningen automatisk på. For at det skal være effektivt og økonomisk, er det koblet til baklysene. Derfor finnes ikke en egen av/på bryter for nummerskilt-belysning. Defekter på nummerskilt-belysningen Utbrente lyspærer er den viktigste årsaken til at nummerskilt-belysningen svikter. Disse er veldig lett tilgjengelige på denne komponenten, og kan derfor skiftes ut ganske enkelt. I tillegg anbefales det å erstatte de eksisterende lyspærene med LED-pærer. Disse har mye lengre levetid og lyser sterkere. Andre vanlige defekter omfatter korrosjon på kontaktpunktene. Vanligvis er det enkelt å fjerne rust, og dermed kan man gjenbopprette lysenes funksjon. På grunn av den utsatte plasseringen på bak på kjøretøyet, er nummerskilt-belysningen svært utsatt for vær og vind. Det anbefales derfor å forsegle kontaktpunktene til lampene ved hjelp av kontaktspray eller fett for å hindre at fuktighet trenger inn. Det er en ulovlig å kjøre et kjøretøy med defekt nummerskilt-belysning. Selv om en straff vanligvis fravikes, vil en sjåfør som har mottatt en advarsel ofte være nødt til å reparere bilens nummerskilt-belysning innenfor en tidsfrist, og presentere det til politiet. I tillegg kan en defekt nummerskilt-belysning være en mangel som hindre at bilen går gjennom EU-kontroll og mottar sertifiseringsetiketten. Men disse feiltypene kan vanligvis fikses enkelt. Nummerskilt-belysning som reservedel På mange kjøretøy er et separat deksel en del av nummerskilt-belysningen. Dette kan også skades i en eventuell ulykke, eller av fuktighet eller vibrasjoner, og må dermed skiftes ut. I de fleste tilfeller er det bare montert til karosseriet med en skrue og er derfor enkelt å erstatte. Vanligvis leveres disse som et komplett sett, med ledninger og pærer som allerede er integrert. Mens uman leter etter en passende reservedel, er det derfor viktig å bare velge løsninger hvor LED-pærer kan brukes. Disse moderne pærene har betydelige fordeler i form av lysstyrke og holdbarhet, slik at man ikke lenger trenger å miste tid med de gamle lyspærene. Et alternativ til nummerskilt-belysning: Det selvlysende nummerskiltet De siste årene har det dukket opp et alternativ til den klassiske, opplyste metallplaten. Selvlysende nummerskilt består av et plexiglass-deksel som er opplyst bakfra ved hjelp av LED-pærer. Denne løsningen har mange fordeler fremfor den tradisjonelle løsningen. De er langt lettere å lese og komplementerer bilens optiske signaleffekt. Dersom alle de andre lysene skulle svikte, er det selvlysende nummerskiltet fortsatt et meget sterk lyssignal som gjør at kjøretøyet kan ses i mørket. Spesielt for motorsykler er dette en meget interessant løsning. Slike plexiglass-deksler lages på bestilling hos sertifiserte nummerskilt-produsenter. Et komplett ombyggingssett koster omtrent 100 euro. Den optiske effekten fra disse er også veldig behagelig om natten. Det er dessverre ikke tillatt å erstatte det fremre nummerskiltet til en selvlysende variant. Men det kan fort endres, da det ikke er noen legitim grunn bak dette forbudet.