Bryter ryggelys For Top bilmerker
- Bryter ryggelys MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Bryter ryggelys AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Bryter ryggelys VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Bryter ryggelys MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Bryter ryggelys SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Abs føler (abs sensor)
(10000 varer)
Baklys (baklykter)
(10000 varer)
Alternator (generator)
(10000 varer)
Bremsebeleggslitasje
(10000 varer)
Følere (sensorer)
(10000 varer)
Hovedlykter (frontlykter)
(10000 varer)Er Ryggelysbryter defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Liten og gjemt: ryggelysbryteren
Ryggelysbryteren er en liten intern bryter som engasjerer ryggelysene når giret settes i revers. I motsetning til front- og blinklys kobler ryggelysene inn automatisk uten noen innblanding fra føreren. Ryggelysbryteren feiler nesten aldri og er enkel å bytte ut.
Ryggelysbryterens plassering
Ryggelysbryteren kan være installert på ulike steder i bilen. Den må aktiveres automatisk så fort reversen er innkoblet. På mange modeller er den derfor plassert direkte på girkassen, på andre biler på girkassens koblinger. Bilens reparasjonshåndbok gir informasjon om bryterens nøyaktige plassering. Ryggelysbryteren er koblet til ledningsnettet med to kabler. Ledningene og kabelskoen er to mulige feilkilder som bør kontrolleres før en komplett utskifting av bryteren.
Ryggelysbryterens konstruksjon
Ryggelysbryteren består av et kammer i massivt stål. I all hovedsak er dette en tykk hulbolt med en integrert bryter. Av økonomiske årsaker er de fleste ryggelysbrytere rene mekaniske deler: på toppen av hulbolten sitter en pinne som åpner og lukker kretsen med en fjær. I andre enden av hulbolten er det et plastkammer til kabelskoen.
Feil på ryggelysbryter
En feil på ryggelysbryteren kan bare bestemmes på en måte: et ikke-funksjonelt hvitt ryggelys. For å gjøre dette må reversen settes på med stoppet motor og tenningen må slås på. Ved å stå bak bilen kan avgjøre om ryggelyset virker eller ikke. Det må virke uavhengig av om lysene er slått på. Den første mistanken faller på lampene. På de fleste biler er dette en enkel lyspære. Før eller senere brenner disse ut, akkurat som bremselysene, frontlysene eller blinklysene. Vi anbefaler å bytte med en LED-pære. Disse lampene er adskillig mer pålitelige og holdbare enn tradisjonelle pærer.
Dersom lampen er i orden, (den kan testes med en annen pære fra bakbelysningen) må feilen finnes i forbindelse med ledningene eller selve bryteren. Først bør sikringen sjekkes. Om den er gått kan den skiftes. Uansett må ryggelysenes funksjon overvåkes siden en sikring ikke går uten en grunn. Dersom motstanden i bryteren er for høy kan dette føre til at sikringen brenner. Dersom sikringen, ledningene og pluggkontaktene ikke er grunnen til et ikke fungerende ryggelys, er det veldig sannsynlig at det er ryggelysbryteren som er skyldig. Ryggelysbryteren må rett og slett skrus ut fra holderen sin og byttes med en ny del. Ved utskifting bør kontakten rengjøres og om nødvendig poleres.
Kjøp av en ny ryggelysbryter
Prisen på en ny ryggelysbryter starter på ca. 6 euro. Selv høyverdige merkevareprodukter fra f. eks. FEBI BILSTEIN bør bare koste noe mer. Derfor er det ingen grunn til å velge tilbud fra useriøse billige forhandlere. En sertifisert merkevarekvalitet beskytter mot urimelig slitasje og sikrer varigheten på denne enhetens funksjon. Når den bakre belysningen sjekkes bør i tillegg signallysene sjekkes. Bruk av LED lamper garanterer best funksjonalitet. I tillegg til å være varige har de også veldig kort responstid. Dette forbedrer den operasjonelle sikkerheten i din bil.