Ladeluftslange til din bil

Intercooler slange For Top bilmerker
- Ladeluftslange VW GOLF
- Ladeluftslange MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Turboslange BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Ladeluftslange AUDI A4
- Ladeluftslange VW TRANSPORTER
- Turboslange VW PASSAT
- VOLVO V70
- Ladeluftslange AUDI A6
- Ladeluftslange MITSUBISHI OUTLANDER
- Turboslange TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Ladeluftslange FIAT DUCATO
- Ladeluftslange FORD MONDEO
- Turboslange VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Ladeluftslange SKODA OCTAVIA
- Ladeluftslange TOYOTA RAV 4
- Turboslange MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Andre reservedeler Motor
Er Ladeluftslange defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Frembringe komprimert luft ved hjelp av ladeluftslangen
Ladeluftslangen er en komponent som brukes i elektrisk drevne kjøretøy. Den er forbindelseselementet mellom laderen og forbrenningskammeret. Luften som komprimeres av turboladeren, kompressoren, eller G-laderen, blir sendt videre gjennom ladeluftslangen for å forbrennes inne i sylindrene. Ladeluftslangen er teknisk sett en enkel komponent, men den er viktig for at motoren skal drives problemfritt.
Den komprimerte luftens bane
Turboladere, kompressorer, eller G-ladere har oppgaven med å komprimere inntaksluften. Tettere luft har en høyere oksygenprosent. Jo mer oksygen det er inne i et forbrenningskammer, jo renere og mer effektiv blir forbrenningen. Motorytelsen øker betydelig, og drivstofforbruket reduseres også. De finnes tre moduler som kan komprimere inntaksluften, Dette er turboladere, G-ladere eller elektriske kompressorer. Turboladere drives av bilens eksossystem. G-ladere drives direkte fra motoren via en aksling, et belte eller et tannhjul. Elektriske kompressorer drives av en elektrisk motor. Turboladeren er teknisk sett enkel og ganske rimelig, derfor er den mest utbredt. Ladeluftslangen er plassert rett bak laderen.
Ladeluftslangens konstruksjon
Ladeluftslangen må tåle høyere belastninger enn en enkel inntakskanal. Laderen genererer et trykk på 1-1,2 bar (relativt). Det er ikke bare lufttrykket som øker under ladingen, men også luftens temperatur, og de fleste mellomkjølerne er vanligvis plassert nedstrøms for laderne. Disse senker lufttemperaturen fra omtrent 140°C til 90°C. Dette øker trykket i ladeluften med ytterligere 0,5 bar. Slangen må være flammesikker for å motstå både den høye temperaturen og det høye trykket på opp til 2 bar. Det er derfor produsert av en blanding av varmebestandig gummi og et rivesterkt stoff.
Defekter på ladeluftslangen
Dersom den har lekkasje, kan trykkslangen for ladeluften forårsake mindre eller alvorlige problemer. En økning i drivstofforbruket og redusert ytelse kan indikere at denne komponenten har en liten sprekk. Dersom slangen skulle løsne, eller et større område brekker av, oppstår plutselig og betydelig tap av motorytelsen.
Det er tre måter en ladeluftslangen kan skades på: Aldring, indre oppløsning og sprekker. Siden ladeluftslangen er en komponent som er utsatt for store termiske og mekaniske påkjenninger, har den begrenset levetid. Derfor har mange produsenter foreskrevet utskifting av denne som en del av vedlikeholdsplanen. Den bør vanligvis skiftes ut etter intervaller på mellom 2 og 5 år.Gummi er sensitiv for alle typer løsemidler. Permanent utsettelse for varm olje er svært skadelig for en ladeluftslange. Dersom laderen oppdager en oljelekkasje, bør slangen skiftes ut etter at årsaken til lekkasjen er rettet opp.
Dersom trykkslangen monteres feil, kan det resultere i at den gnis mot en remskive eller et belte. I såfall vil den myke gummien slites raskt av, slik at slangen ikke lenger er i stand til å holde det innvendige trykket. Et bitt fra et dyr er en annen måte slangen kan få ytre skader. Skulle dette bli identifisert, må hele motorrommet undersøkes for ytterligere skade. Andre typiske bite-mål inkluderer tennpluggledninger, vannrør, elektriske ledninger og til og med bremseledninger. En ultralyd-maskin er det mest effektive tiltaket mot dyreangrep.
Reparasjon av trykkslangen
Det er heldigvis veldig enkelt å reparere trykkslangen. Den er vanligvis bare festet med to klemmer som gjør fjerning og installasjon enkelt. Man bør kontrollere laderen for oljelekkasje før montering. Årsaken til uønsket olje må elimineres, ellers kan mye mer alvorlige skader på motoren bli sannsynlig, i tillegg til at nye reservedeler også blir skadet.
Billig til tross for merkekvalitet
Ladeluftslangen er en relativt billig reservedel. De viktigste produsentene av denne komponenten er BUTCHERS og ATEC. Ved å velge merkekvalitet, unngår du ubehagelige overraskelser. Prisen på enn ny ladeluftslange er ca 30 euro. Det finnes andre produsenter som tilbyr mye billigere reservedeler, men erfaring viser at de ikke er temperaturbestandige og har dårligere trykkmotstand på lang sikt. Derfor anbefales veletablerte merker når ladeluftslanger skal kjøpes.
Mest ettersøkte varer i Turboslange hovedkategori: