Ventil veivhusventilasjon til din bil
Ventil veivhusventilasjon For Top bilmerker
- Ventil veivhusventilasjon VW GOLF
- Ventil veivhusventilasjon MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Ventil veivhusventilasjon BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Ventil veivhusventilasjon AUDI A4
- Ventil veivhusventilasjon VW TRANSPORTER
- Ventil veivhusventilasjon VW PASSAT
- VOLVO V70
- Ventil veivhusventilasjon AUDI A6
- Ventil veivhusventilasjon MITSUBISHI OUTLANDER
- Ventil veivhusventilasjon TOYOTA AVENSIS
- MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Ventil veivhusventilasjon FIAT DUCATO
- Ventil veivhusventilasjon FORD MONDEO
- Ventil veivhusventilasjon VW CADDY
- TOYOTA LAND CRUISER
- Ventil veivhusventilasjon SKODA OCTAVIA
- Ventil veivhusventilasjon TOYOTA RAV 4
- Ventil veivhusventilasjon MERCEDES-BENZ VITO
- VOLVO XC70
Andre reservedeler Motor
Er Ventil veivhusventilasjon defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Veivhusventilasjonen hjelper deg med å ha kontroll over trykket i motoren
Veivhusventilasjonen er en hel sammenstilling som brukes til å redusere det indre trykket i motoren. Det har også innvirkning på å redusere oljeforbruket og forebygge skade på miljøet.
Skummelt forbi-blåsende
Når motoren drives normalt, oppstår et fenomen som mange brukere vanligvis ikke er klar over. Som så ofte er tilfelle, er den teoretiske sekvensen av kompresjon, eksplosjon, arbeid og utslipp bare mulig i teorien. I praksis foregår dessverre ikke komprimeringen av gassblandingen i stemplene så feilfri som man skulle tro. Faktisk forsvinner opp til 2% av avgassene i hver enkelt stempelslag i motoren. Det er flere grunner til dette. Gassene kommer seg forbi stempelringene og inn i veivhuset. Dette er en normal prosess som ikke kan unngås. Dersom trykket ikke fjernes, vil gassen fortsette å stige i veivhuset. Dette kan til slutt føre til at veivhuset sprenges. Veivhusventilasjonen ble derfor utviklet for å hindre at dette skjer.
Komponenter i veivhusventilasjonen
Veivhusventilasjonen består hovedsaklig av tre komponenter:
- Slange
- Separator med hus
- Utjevningsventil
Veivhusventilasjonen er et lukket system som skal forhindre lekkasje til atmosfæren.
Trykket som bygger seg opp i veivhuset, er et resultat av den forbitrekkende gassen som består av en blanding av eksosgass og olje. Denne føres inn i en olje-separator via et stigerør, hvor oljer og gasser igjen separeres. Avgassene ledes tilbake inn i inntakskanalen, mens oljen strømmer tilbake til bunnpannen via en slange. Dette fullfører kretsen. Ideelt sett blir enhver miljøforurensning forhindret. Men dersom trykket i veivhuset øker betydelig, f.eks på grunn av skadde stempelringer, forhindrer en utjevningsventil at veivhuset sprekker. De fleste kjøretøy registrerer at utjevningsventilen utløses, og avgir en advarsel.
Defekter på veivhusventilasjonen
Vanligvis består veivhusventilasjonen av gummi og plast. Begge materialene kan bli sprø og sprekke over tid. Dette kan lett bestemmes ved et høyt oljetap. I tillegg kan motoren få store svingninger i turtallet på tomgang. En annen type slitasje som oppstår med veivhusventilasjonen, er innvendig blokkering. Dette skjer når intervallene for oljeskift er neglisjert, eller hvis man har brukt feil olje. Den integrerte separatoren installeres i oljefilterets separator. Dette er en slitedel som må skiftes ut regelmessig. Dersom man neglisjerer dette, kan også veivhusventilasjonen svikte.
Reparasjon av veivhusventilasjonen
Selv om reparasjon av en defekt eller tett veivhusventilasjon vanligvis er noe arbeidskrevende, er det likevel en ganske enkel oppgave. Det eneste problemet med reparasjon tilgjengeligheten. Den er plassert direkte på motoren, men vanligvis er den dekket av forskjellige andre komponenter som luftkanaler, oljefilter eller pollenfilter. Alle disse komponentene kan lett fjernes før ventilasjonskomponentene er tilgjengelige.
Et tilstoppede ventilasjonsanlegg kan ofte rengjøres. Men siden reservedeler fra merkeprodusenter som VAICO, ATEC eller FEBI BIELSTEIN bare koster rundt 50 euro, er det raskere og mer pålitelig å foreta en fullstendig utskifting.
Flere fornuftige tiltak under overhalingen
Dersom veivhusventilasjonen trenger overhaling, er det lurt å utføre en mindre motorgjenoppbygging. Dette inkluderer utskifting av motorolje og oljefilter. Dette er også en god mulighet til å sikre at bare olje som anbefales av produsenten brukes. Luftfilteret er sannsynligvis også skadet på grunn av den skadede veivhusventilasjonen, og bør derfor også byttes ut. Det er spesielt viktig å sjekke hele inntakskanalen samtidig. Som et minstekrav, bør man rengjøre inntaksmanifolden, EGR-ventilen, mellomkjøleren og turboladeren etter reparasjon av en defekt veivhusventilasjon. Siden luft som inneholder olje er ganske aggressiv på gummi, kan man også skifte ut sugeslangen for å være helt sikker. Dette forhindrer effektivt det irriterende fenomenet med å trekke inn falsk luft på lang sikt.
Men dersom ventilasjonens utjevningsventil ble utløst, bør man gjøre detaljerte undersøkelser for å fastslå den eksakte årsaken. Er man heldig, er problemet bare en tett slange i ventilasjonen. Men defekte stempelringer er derimot en mer sannsynlig årsak. Dette kan avgjøres på en pålitelig måte med en kompresjonstest.
Mest ettersøkte varer i Ventil veivhusventilasjon hovedkategori:












































