Simmerring veivaksel (veivaksel tetningsring) For Top bilmerker
- Veivaksel tetningsring MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Veivaksel tetningsring AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Veivaksel tetningsring VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Veivaksel tetningsring MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Veivaksel tetningsring SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5629 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9025 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Simmerring veivaksel (veivaksel tetningsring) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Hold svinghjulet rent for olje med radialpakningen Radialpakningen, også referert til som veivakselforsegling, forsegler veivakselen ved dekselet. Det er påkrevd å forhindre olje fra å komme ut ved rotasjonsakselen. Radialpakningene kalles også "oljepakninger", og disse har bevist og etablert seg for dette formålet. Radialpakningene fra fabrikken som er montert på veivakselen, er av høyeste kvalitet. Det er svært kostbart å erstatte disse. Forsegl roterende aksler med oljepakninger Uansett hvor akslene kommer ut gjennom vevhuset, er det en utfordring å forhindre at smøremidlet til den indre mekanikken lekker ut. Utviklingen av pakningene har ført til mange løsninger for dette formålet. Veivakselpakningen er den mest brukte komponenten innen kjøretøyteknologi. Oljeforseglingen består av en solid ring laget av gummi og plast. Forseglingsringen har et hull i midten, hvor den respektive akselen er festet. For å sikre minimal friksjon mellom akselen og forseglingen, er kontaktflaten bare en tynn leppe. Ved svært stressede forseglingspunkter, som for eksempel på veivakseldekslet, er denne leppen foved hjelp av en fjær. Fjæren presser leppen tett mot akselen konstant. Litt smørning brukes også for å minimere friksjonen mellom akselen og forseglingen. Sporene i akselen fordeler oljen på en slik måte at den ikke kan renne ut på utsiden. Feil på kamakselpakningen En defekt radialpakning er irriterende og kostbar. Avhengig av kjøretøyet, må hele motoren fjernes for å utføre denne reparasjonen. Dersom radialpakningen lekker, vil ikke bare hovedinspeksjonen feile, men man kan regne med ytterligere og alvorlige skader som en konsekvens av olje som lekker fra veivakselen. På clutchsiden reduserer en uønsket oljefilm clutchens effekt betydelig. I verste fall blir bilen nærmest umulig å manøvrere. På siden remskivens side, kan oljelekkasje føre til at tilleggsenheter ikke blir riktig drevet. Konsekvensene inkluderer stiv styring fordi servopumpen ikke skaper nok trykk. I tillegg vil ikke generatoren lenger lade batteriet tilstrekkelig og vannpumpen fungerer ikke, noe som kan føre til at motoren overopphetes.Olje som lekker på tannbeltehjulet den mest alvorlige konsekvensen. Hvis beltet blir oljete på grunn av en defekt radialpakning, kan det når som helst hoppe av. Det er også mulig at det revner eller glir av. Hvis dette skjer, vil et stempel treffe en utløpsventil, og forårsake massive og svært kostbare skader på motoren. Derfor må reparasjon av radialpakningen alltid prioriteres. Reparasjon av radialpakningen Radialpakningen er plassert på en av vevakselens åpninger. Det er uansett alltid en oljering på siden av clutchskiven. I kjøretøy med registerreim, er en annen ring plassert bak drivhjulet. Siden det er så trange forhold i motorrommet, er det nesten umulig å komme seg til disse pakningene uten å fjerne motoren først. Selv om en så omfattende oppgave er svært kompleks, er de nødvendige verktøyene, som for eksempel en motorkran, ganske rimelige. De koster vanligvis mellom 80 og 120 euro.I dag tilbyr handelen spesialverktøy for fjerning og installasjon av veivakselpakninger. Disse verktøyene gjør at det ikke lenger er nødvendig å demontere motoren og ta av veivaksen for å skifte pakningsringer. Men dersom motoren allerede er fjernet, kan man benytte muligheten for en større motoroppbygging med en relativt liten investering. Det er spesielt enkelt å skifte registerreima, vannpumpen og clutchen når motoren er fjernet. Selv om dette vil gjøre utskiftingen av forseglingsringene til en middels motoroppbygging, vil man sitte igjen med en for det meste gjenoppbygget motor som kan gi mange titusenvis av kilometer problemfri drift. Rimelige kvalitetsprodukter Selv om det krever mye innsats å skifte veivakselpakning, er prisen overraskende lav. Selv en radialpakning av merkevare koster sjelden mer enn 10 euro. I de fleste tilfeller er disse typene deler tilgjengelige for så lite som 2-5 euro. Utfordringen ved å skifte ut denne viktige komponenten ligger i fjerning og installering. Her er et spesielt verktøy anbvefalt. Siden det er ganske kostbart med en pris på rundt 280 euro, kan man låne dette verktøyet fra et pålitelig bilverksted.