Toppdekselpakning til din bil
Ventildekselpakning For Top bilmerker
- Ventildekselpakning VW GOLF
- Ventildekselpakning MERCEDES-BENZ E-Klasse
- Toppdekselpakning BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- Ventildekselpakning AUDI A4
- Ventildekselpakning VW PASSAT
- Toppdekselpakning VW TRANSPORTER
- VOLVO V70
- Ventildekselpakning AUDI A6
- Ventildekselpakning TOYOTA AVENSIS
- Toppdekselpakning MITSUBISHI OUTLANDER
- FORD MONDEO
- Ventildekselpakning MERCEDES-BENZ C-Klasse
- Ventildekselpakning FIAT DUCATO
- Toppdekselpakning VW CADDY
- SKODA OCTAVIA
- Ventildekselpakning TOYOTA LAND CRUISER
- Ventildekselpakning TOYOTA RAV 4
- Toppdekselpakning HONDA CR-V
- VOLVO XC70
Andre reservedeler Motor/remdrift
Er Toppdekselpakning defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Beskyttelse av kamakslen takket være dekselpakningen til topplokket
Dekselpakningen til topplokket, også kalt "ventildekselpakning", er motorens toppforsegling. Den beskytter ventiltoget som er plassert under den, fra penetrering av smusspartikler og sikrer samtidig at oljen holder seg på plass. Av alle mulige oljesystemlekkasjer, er dekselpakningen på topplokket den enkleste å reparere. Denne må ikke forveksles med topplokkpakningen. Det er langt mer komplisert å skifte den.
Ventildekselpakningens posisjon og funksjon
Ventildekselpakningen er plassert på toppen av topplokket, oppå kamakselen og ventiltoget. Den forsegler ventildekselet eller snarere topplokkdekselet for å unngå at smøreoljen slippes ut. Over tid kan de kraftige motorvibrasjonene og temperaturvariasjoner føre til at ventildekselpakningen begynner å lekke. Det er vanligvis veldig enkelt å erstatte denne, og denne jobben kan også gjøres av en amatør.
Defekter
Vanligvis kan ikke en lekkasje i ventildekselpakningen overses. Oljen lekker ut av og renner ned langs motorblokken. Er man usikker, hjelper det å rengjøre motoren for lettere å oppdage og lokalisere lekkasjen. Dette krever imidlertid et besøk hos en bilvask hvor motorvask er tillatt, ellers kan man bryte loven under visse omstendigheter.
Reparasjon
Ventildekselpakninger er laget av gummi eller kork. I mange motortyper kan begge design brukes. Dette kan imidlertid forårsake problemer: Ventildekselpakninger av kork krever spesielle bolter. De er utstyrt med en sentral gjengelås. Denne hindrer at pakningen brekker fra trykket når skruen strammes. Men dersom en gummipakning installeres med disse boltene, blir trykket utilstrekkelig og olje kommer ut langs hele pakningen. Dermed må man også skifte ut boltene hvis man bytter fra korkpakning til gummipakning. Disse skrues enkelt inn i topplokket og skrues ut ved hjelp av to etterfølgende, boltede muttere. Du bør være forsiktig når du skifter ut boltene. Skadede gjenger er svært vanskelig å reparere.
Ventildekselet tas av, og den gamle pakningen fjernes helt. Boltene må løsnes i en bestemt rekkefølge mens motoren er kald. Dersom boltene skrus ut i rekkefølge mens motoren er varm, kan ventildekselet vri seg og dermed ikke lenger sikre en tett forsegling. Den gamle pakningen skal fjernes helt. En meisel, en skarp teppekniv eller et finkornet sandpapir kan være nyttig her. Man må være oppmerksom for å unngå riper eller kutt i dekselet! Dette er spesielt viktig under rengjøring. Forseglingsflaten på topplokket må frigjøres helt for den gamle pakningen, ellers kan det oppstå lekkasjer ved disse punktene.
Den nye pakningen gnis inn med olje og settes fast på stiftene. Deretter monteres ventildekselet på nytt og strammes på foreskrevet måte med mutrene. Det anbefales sterkt å stramme mutrene i tverrgående rekkefølge.Dette betyr at etter å ha strammet èen bolt, må bolten diagonalt på motsatt side strammes. Tre eller fire ganger med gradvis økende moment, vil bidra til å oppnå lik passform. Dermed kan effekten av den nye ventildekselpakningen garanteres. Man må imidlertid aldri overstige tiltrekkingsmomentet som er tillatt for pakningen. I mange modeller blir dekslet montert utrolig løst. Her må informasjonen fra produsenten overholdes.
Kvalitetspakning fra en merkevareprodusent
Pakninger er enkle, men viktige komponenter. Ventildekselpakningen er faktisk ganske enkel å erstatte. Men dersom den likevel blir ødelagt, kan den lage forurensninger som kan ha en svært ødeleggende effekt på andre hjelpeenheter og komponenter. Hvis for eksempel motoroljen kommer inn i generatoren, kan generatoren bli skadet. Fullstendig motorsvikt kan også oppstå som følge av oljeutslipp på tannbeltedrevet. I så tilfelle kan beltet hoppe over og forårsake skader på ventil eller stempel. Derfor bør man ikke spare når det gjelder kvaliteten på dekselpakningen til topplokket. Prisen på dekselpakninger til topplokket varierer avhengig av design og materiale. Men selv den dyreste pakningen fra en etablert produsent, som for eksempel FEBI BILSTEIN, koster sjelden mer enn 25 euro. Den permanente reparasjonen av denne pakningen bør absolutt være verdt denne investeringen.
Mest ettersøkte varer i Ventildekselpakning hovedkategori: