Tomgang reguleringsventil For Top bilmerker
- Tomgang reguleringsventil MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Tomgang reguleringsventil AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Tomgang reguleringsventil VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Tomgang reguleringsventil MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Tomgang reguleringsventil SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5581 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9019 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Tomgang reguleringsventil defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Jevn tomgang med tomgangsaktuatoren Tomgangsaktuatoren er en liten komponent som er viktig for motordriften. Den regulerer bilens RPM på en slik måte at motoren ikke stopper selv om sjåføren ikke tråkker på gassen. Det opprettholder også konstant hastighet. Tomgangsaktuatoren blir også kalt"tomgangshastighets-kontroll". Den kontrolleres av styreenheten. Mange faktorer sikrer rolig tomgang Det er ingenting som forstyrrer kjøreopplevelsen like mye som grov tomgang. Dersom turtallet varierer konstant, er bilen svært upålitelig. For sjåføren vil det bokstavelig talt føles som om motoren når som helst vil slå seg av eller bryte sammen helt. Tomgangsturtallet er konstruert for å spare drivstoff og gjøre at det er så behagelig som mulig når bilen står i ro. Før kjøretøy fikk implementert et elektronisk drivstoff-luft blandingsinntak, var det forgasseren som kontrollerte drivstoffet og tomgangshastigheten. Ved hjelp av en rekke forskjellige ventiler, dyser og spjeldventiler, kunne denne mekaniske innretningen levere riktig mengde drivstoff i hver kjøresituasjon. Det gjaldt også på tomgang. I kjølvannet av strengere utslippskontroll, kunne ikke lenger den mekaniske drivstoff-forsyningen levere den ønskede ytelsen, og ble dermed erstattet av styreenheten og innsprøytingspumpen. Tomgangshastighets-kontrollen ble utviklet da forgasseren ble eliminert. Den kontrolleres av styreenheten, og det er ikke behov for at sjåføren skal gripe inn. Følgende parametre har innvirkning for jevn tomgang: Luftmasse, inntråkking av gasspedalen, utetemperatur, motortemperatur og motorhastighet. Tomgangshastighets-kontrollens driftsprinsipp Teknisk sett er tomgangshastighetskontrollen en omløpsventil. Komponenten er installert i en kanal som går utenom strupeventilen. Den består av en roterende ventil, som teknisk sett er svært lik strupeventilen. Dens tverrsnitt er imidlertid mye mindre, ca. 1/10 av størrelsen. En liten stegmotor som er direkte forbundet med styreenheten, er plassert direkte på den roterende ventilen. Den gjør at motoren kan justere lufttilførselen til sylinderhodet meget nøyaktig. Defekter på tomgangshastighets-kontrollen Tomgangshastighets-kontrollen ligger i luftstrømmen som forsyner motoren med oksygen. Den er plassert bak luftmassesensoren og strupeventilen. Avfallsporten er plassert oppstrøms for dene. Denne aktiveres når EGR-ventilen utløses. På denne måten ledes eksos stadig tilbake til den friske luftstrømmen for å redusere mengden nitrogenoksider. Disse avgassene kan også bli forurenset av olje fra motorens avgass. Disse forurensninger fra ubrent drivstoff og oljerester kan slå seg ned på strupeventilen , så vel som på tomgangshastighets-kontrollen. I praksis samler tomgangshastighets-kontrollen rester betydelig raskere enn strupeventilen. Et luftfilter som mangler eller er defekt, er spesielt kritisk for tomgangshastighets-kontrollen. Så lenge partiklene som setter seg kan fjernes igjen, kan kontrolleren repareres bare ved rengjøring. Men dersom den roterende ventilen har fått hakk eller riperhakk eller riper, vil den permanent ha svekket funksjon. Den roterende ventilen kan også tettes fullstendig igjen. Denne situasjonen kan resultere i overoppheting av aktuatoren, noe som i verste tilfelle vil føre til at den bryter sammen. Reparasjon av tomgangshastighets-kontrollen Styreenheten vil generelt bestemme om tomgangshastighets-kontrollen er defekt. Andre symptomer er: Grov tomgang eller at motoren skrur seg av når bilen står stille. Tomgangaktuatorer er ganske små og lett utskiftbare komponenter. Teknisk sett er det umulig å reparere disse komponentene. Man kan forsøke å bruke bremserens (alternativt: spesiell strupeventilrens) for å fjerne avleiringer. En ultralyd-enhet kan også brukes til dette. Dersom dette skal utføres, må man bruke en spesiell rensevæske som ikke forårsaker oksidasjon i elektromotoren. Isopropylalkohol eller eller lignende er egnede midler for rengjøring med ultralyd. Imidlertid må tomgangshastighets-kontrollen tørkes grundig før montering. Man kan bruke en hårføner til dette. Slik som på alle elektroniske komponenter, kan også tomgangshastighets-kontrollens kontaktflater bli skitne eller belagt med et isolerende oksidlag. Grundig sprøyting med bremserens og deretter børste dem godt er tilstrekkelig for å gjenopprette funksjonaliteten. Høykvalitets tomgangsaktuatorer fra merkeprodusenter Det går raskt å skifte tomgangshastighets-kontrollen. Men for å opprettholde driftssikkerheten, bør man alltid velge et originalt eller høykvalitets merke-produkt. ATEC er et godt eksempel på en veletablert produsent av tomgangsaktuatorer. Nye tomgangsaktuatorer fra dette populære merket er tilgjengelig for så lite som 25 euro.