Olje sump For Top bilmerker
- Oljepanne MERCEDES-BENZ E-Klasse
- BMW 5-serie
- BMW 3-serie
- VW GOLF
- Oljepanne AUDI A4
- VW TRANSPORTER
- VW PASSAT
- AUDI A6
- Oljepanne VOLVO V70
- TOYOTA AVENSIS
- FORD MONDEO
- MITSUBISHI OUTLANDER
- Oljepanne MERCEDES-BENZ C-Klasse
- TOYOTA LAND CRUISER
- TOYOTA RAV 4
- HONDA CR-V
- Oljepanne SKODA OCTAVIA
- VW TOURAN
- VW CADDY
- BMW X5

Motorolje
(5560 varer)
Vannpumpe + registerreimsett
(9019 varer)
Påfyllingsplugg & oljepluggspackning
(3094 varer)
Tetninger (pakninger)
(10000 varer)
Toppdekselpakning
(10000 varer)
Toppakning
(10000 varer)Er Oljepanne (bunnpanne) defekt? » Identifiser feil • Reparasjon • Monteringstips
Beholder for smøremiddel: oljesump
Oljesumpen plasseres ved bunnen av motoren. Den har som oppgave å forsyne motoren med olje. Det er en pålitelig og holdbar komponent, og i normale omstendigheter varer den ut bilens levetid. På grunn av at den er rett i nærheten av veien, er den likevel utsatt for skader når bilen når bunnen. En kjøretur på humpete terreng kan derfor ende med defekt oljesump.
Komponenter i oljesumpen
En oljesump består av følgende komponenter:
- Tappeplugg med magnet
- Pakning
- Sump
- Bolter
Oljepannen er enten laget av høyfast stål eller aluminium. Stål er mer motstandsdyktig mot hakk, men har en tendens til å ruste. Aluminium er betydelig mykere, men ruster ikke. En hard kollisjon kan forårsake permanente bulker på oljesump av aluminium. Så lenge oljesumpen er tett og ikke har sprekker, behøver du ikke å gjøre noe. Bulkete oljesumper pleier som regel å ignoreres på bilkontroller. Oljesumper påi terrengkjøretøy og lave biler er spesielt utsatt.
Bytte oljesump
Det finnes flere grunner til å fjerne en oljesump. Pakningen har en tendens til å lekke etter 150 000 km. I så fall behøver du ikke å bytte hele oljesumpen. Den bør likevel fjernes for å få frem til lagrene i stangforbindelsen. Det er tre grunner til å erstatte en oljesump:
- Mekaniker skader gjennom kollisjoner og bilen når bunnen
- Korrosjon
- Stor deformasjon som et resultat av overopphetet motor
Det er ikke særlig vanskelig å bytte oljesump. Muligens må andre komponenter som underramme eller eksosrør fjernes først. Når oljesumpen er fri, trenger den bare å boltes løs. Deretter kan oljesumpen trekkes ned og ut. Oljen må selvsagt tappes av først. Vent til motoren er nedkjølt.
Det kan ofte oppstå feil når du installerer ny oljesump. Akkurat som for topplokket og ventildekselet, er det ikke bare å bolte fast oljesumpen. Kryss- og trinnvis stramming garanterer at oljesumpen sitter stramt på motoren, og plasseres rett på motorblokken uten deformasjon.
Dessuten er det viktig å stramme oljesumpen med riktig moment. Mange pakninger blir skadet av for mye kraft når du strammer boltene. Du sikre deg mot dette bryet ved å se etter i reparasjonshåndboken først.
Kvalitet varer lenger
Dersom oljesumpen tiltrekker seg oppmerksomhet på grunn av feil, er ytterligere, dyre skader ofte ikke til å unngå. En lekkende oljesump betydelig tap av olje, noe som potensielt er farlig for motoren. Dessuten er lekkende olje svært skadelig for miljøet. Dersom politiet oppdager en lekkende motor, er resultatet ofte en kraftig bot. Derfor bør du ikke spare penger på denne diskré komponenten. Enkelte ukjente produsenter tilbyr ekstremt billige oljekar. Som regel lar ikke disse seg stramme tett nok, samt at materialet ikke er sterkt nok for denne komponenten. Derfor bør du stole på merkevarene i butikken vår.
Kostnadene for ny oljesump
Se etter oljesumper i butikken vår: du kommer til å bli overrasket. Skal du ha disse komponentene, venter det deg mange, gunstige muligheter med høye rabatter. Ved å gjøre store innkjøp, er vi i stand til å tilby attraktive priser. Vi er glade for å kunne gi dem videre til kundene vår. Abonner på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på våre siste kampanjer og innovative produkter fra butikken vår.